[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 40-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شیوه‌های حل مسأله گروهی بر اخلاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
سحر حیات بخش ، غلامحسین انتصار فومنی ، مسعود حجازی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، ghfoumany@yahoo.com
چکیده:   (2067 مشاهده)
مقدمه : یادگیری حل مسأله به کسب دانش و مهارت تازه منجر می شود. یکی از عواملی که می تواند  در اخلاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان موثر باشد،آموزش شیوه های حل مسأله گروهی می باشد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش شیوه های حل مسأله گروهی در اخلاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر مدارس دولتی مقطع متوسطه انجام شد.
روش:  پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه دهم شهر زنجان در سال تحصیلی 98-97  به تعداد 771 نفر بودند که از بین 183 نفری که نمره پایین تر از نمره برش  داشتند(خودکارآمدی تحصیلی،96 و اخلاق تحصیلی  32) ،  نمونه ای به حجم 40 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده به روش قرعه کشی در 2 گروه (آزمون و کنترل) قرار گرفتند.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های "اخلاق تحصیلی" (academic ethics) و "خودکارآمدی تحصیلی" (academic self-efficacy)استفاده شد. گروه آزمون به مدت 8 جلسه 45 دقیقه‌ای تحت مداخله آموزش شیوه های حل مسأله گروهی قرار گرفتند درحالی‌که در طول این مدت گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تفاوت معنادار آماری را در میانگین نمره اخلاق تحصیلی بین دو گروه آزمون و کنترل نشان داد به طوری که گروه آزمون به نسبت از نمره اخلاق تحصیلی بالاتری برخوردار بودند(001/0). همچنین نتایج  نشان داد تفاوت معنادار آماری را در میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی بین دو گروه آزمون و کنترل نشان داد به طوری که گروه آزمون به نسبت از نمره خودکارآمدی تحصیلی بالاتری برخوردار بودند (001/0).
نتیجه گیری:  آموزش شیوه های حل مسأله گروهی موجب افزایش اخلاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان می شود. بنابراین دبیران، روانشناسان و متخصصین حوزه تعلیم و تربیت می توانند از این روش در جهت ارتقای اخلاق و خودکارآمدی تحصیلی استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش حل مسأله گروهی، اخلاق تحصیلی، خودکارآمدی، دانش آموزان دختر
متن کامل [PDF 281 kb]   (890 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/2/26 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hayatbakhsh S, Entesar Foumany G, hejazi M. Effectiveness of Problem Solving Methods Training in Educational Ethic and Educational Self-Efficacy Students. 3 JNE 2020; 9 (4) :31-40
URL: http://jne.ir/article-1-1153-fa.html

حیات بخش سحر، انتصار فومنی غلامحسین، حجازی مسعود. اثربخشی آموزش شیوه‌های حل مسأله گروهی بر اخلاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان. آموزش پرستاری. 1399; 9 (4) :31-40

URL: http://jne.ir/article-1-1153-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645