[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر بسته آموزش ترکیبی پیشگیری از کم خونی فقر آهن بر آگاهی ,نگرش وعملکرد دختران نوجوان
فریبا پروین ، شمس الدین نیکنامی ، فاطمه الحانی
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران ، z60.ppp@gmail.com
چکیده:   (1869 مشاهده)
مقدمه: کم خونی فقر آهن از شایع ترین نوع کم خونی  در جهان بخصوص کشور های در حال توسعه می باشد. این پژوهش به منظور تعیین تأثیر بسته آموزش ترکیبی پیشگیری از کم خونی فقر آهن بر آگاهی، نگرش وعملکرد دختران نوجوان انجام شد .
روش کار.  یک مطالعه  نیمه تجربی (مداخله -کنترل ) انجام شد. از دو پرسشنامه محقق ساخته جمعیت شناختی و کمخونی فقر آهن با  انجام روایی محتوی و آزمون -باز آزمون استفاده شد. 120دختر دبیرستانی 14-19 سال در مدارس کرمانشاه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله -کنترل تقسیم شدند. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ طراحی شده به روش ترکیبی شامل گفتگو و سخنرانی (شفاهی), کتبی (پمفلت) و ارسال پیام‌های مجازی از طریق پیام رسان سروش بود. داده ها با نرم افزار  spss نسخه 19 تحلیل شدند. به ‌منظور دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻧﺘﺎیﺞ از شاخص‌های آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ; میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی; آزمون لون، کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس وRMANOVA در سطح معنی داری (05/0p=) استفاده شده است.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار  دانش قبل و بعد از آموزش به ترتیب39 /4 ±89/ 27 و بعد از مداخله  9/3  ±19/  30 که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (011/p= .). میا نگین و انحراف معیار  نگرش قبل و بعد از آموزش  به ترتیب 68/8 ±17/40و بعد از مداخله 97/7 ± 97/58 که این اختلاف از از نظر آماری معنی دار بود (009/ p=.). میانگین و انحراف معیار  عملکرد  قبل و بعد از آموزش  به ترتیب1/5 ± 38/24و بعد از مداخله11/3 ±72/30بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود(003/0 p=) . میانگین دانش ، نگرش و عملکرد دو گروه  قبل از آموزش تفاوت معناداری نداشت اما بعد از مداخله میانگین نمره آگاهی(011/p= .)، نگرش(009/ p=.) و عملکرد(003/0 p=) گروه مداخله  نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری پیدا کرد.
نتیجه گیری:  نتایج این تحقیق بیانگر تأثیر بسته آموزش ترکیبی بر  آگاهی ، نگرش و عملکرد کو تاه مدت دانش آموزان دختران  در زمینه پیشگیری از کم خونی فقر آهن است.
واژه‌های کلیدی: بسته آموزش ترکیبی، کم خونی فقر آهن، دختران نوجوان، پیشگیری.
متن کامل [PDF 286 kb]   (884 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/3 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvin F, Niknami S, Alhani F. The Effect of Iron Deficiency Anemia Prevention Blended Education Package on Knowledge, Attitude and Practice of Adolescent Girls. 3 JNE 2021; 10 (5) :1-10
URL: http://jne.ir/article-1-1165-fa.html

پروین فریبا، نیکنامی شمس الدین، الحانی فاطمه. بررسی تأثیر بسته آموزش ترکیبی پیشگیری از کم خونی فقر آهن بر آگاهی ,نگرش وعملکرد دختران نوجوان. آموزش پرستاری. 1400; 10 (5) :1-10

URL: http://jne.ir/article-1-1165-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645