بررسی تطبیقی نظام آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه راجیو گاندی هند
|
فیروزه پیامنی ، فاطمه چراغی ، سیدرضا برزو |
دانشگاه علوم پزشکی همدان ، borzoureza@gmail.com |
|
چکیده: (1495 مشاهده) |
مقدمه: پرورش نیروهای پرستاری کارآزموده و شایسته برای ارائه مراقبتهای بهداشتی و درمانی امری ضروری و بدیهی است که لازمه آن ارتقاء کیفیت آموزش است. مقایسه نظامهای مختلف آموزش، محتوی و کیفیت برنامه درسی را ارتقاء میدهد. این مطالعه با هدف مقایسه نظام آموزش مقطع کارشناسی پرستاری در ایران با دانشگاه راجیو گاندی هند انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تطبیقی، برای مقایسه ساختار برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران و دانشگاه راجیو گاندی هند در سال 1399 انجام شده است. برای مقایسه دو برنامه درسی، از الگوی Bready، استفاده شد.
یافتهها: برخی ویژگیهای بارز مانند تقویت کار گروهی دانشجویان و مهارت یادگیری خود راهبر در دانشجویان و کار کتابخانهای در برنامه آموزشی دانشگاه راجیو گاندی هند مشهود بود. دانشآموختگان در هند بدون دریافت مجوزRN اجازه اشتغال به کار ندارند اما در ایران بعد از فارغالتحصیلی میتوانند شروع به کار میکنند.
نتیجهگیری: نظام آموزش پرستاری ایران و دانشگاه راجیو گاندی هند دارای اشتراکات زیادی هستند. پیشنهاد میشود در ایران به انجام کار گروهی دانشجویان و مهارت یادگیری خودراهبر توجه بیشتری گردد و قبل از اشتغال به کار دانش آموختگان آزمون صلاحیت حرفهای برگزار گردد. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی، کارشناسی پرستاری، ایران، هند، مطالعه تطبیقی |
|
متن کامل [PDF 286 kb]
(623 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/4/7 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|