مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاههای ایران و تنسی امریکا
|
فرزانه غلامی مطلق ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی |
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، Nobahar43@semums.ac.ir |
|
چکیده: (2841 مشاهده) |
مقدمه: ارتقاء کیفیت و پویایی برنامههای آموزش عـالی پرستاری مستلزم ارزشیابی و بررسیهای کمی و کیفی مسـتمر و به کاربردن نتایج حاصل از ارزشیابی در عمل است. غفلت از کیفیت آموزش عالی و کارایی دانش آموختگان به ویژه آموزش دکتری یکی از نگرانیهای عمده نظام آموزشی سلامت میباشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری ایران و دانشگاه تنسی آمریکا انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی _تطبیقی در سال 1398 انجام شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاههای فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از الگوی چهار مرحله ای Bereday شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: اگرچه از نظر مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی مشاهده گردید، اما مقایسه نشان داد در دانشگاه تنسی طرح درسها متناسب با نیازها و مشکلات جامعه است. ادامه تحصیل در مقطع دکتری در گرایشهای متفاوتی امکانپذیر میباشد. دانشگاه سه راه را برای ورود به دوره دکتری DNP، BSN ، MSN ارائه میدهد. تمرکز اصلی برنامه دکترا تحقیق علمی و توسعه تئوری است. برنامه آموزشی به صورت تماموقت و نیمهوقت با استفاده ازفنّاوری های پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور و نزدیک ارائه میشود و جذب دانشجو به طور مستقل توسط دانشگاه صورت میپذیرد، در حالی که در ایران این امکان وجود ندارد و این مقطع صرفاً تماموقت است و پذیرش دانشجو از طریق آزمون انجام میشود.
نتیجه گیری: بادر نظر گرفتن اهمیت نقش و وظایف فارغ التحصیلان دوره دکترای پرستاری در توسعه رشته و نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه، پیشنهاد میگردد، در اهداف، رسالت، محتوای برنامه درسی، رویکرد اجرایی و ارزشیابی این دوره، بازنگریهایی صورت گیرد تا بتوان با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کوریکولوم های پرستاری، کیفیت آموزش و به تبع آن کیفیت دانش آموختگان دکتری پرستاری را افزایش داد. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی، مطالعه تطبیقی، دکتری پرستاری، نظام آموزشی، ایران، تنسی آمریکا |
|
متن کامل [PDF 372 kb]
(987 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/5/8 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|