[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 54-35 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه‌های ایران و تنسی امریکا
فرزانه غلامی مطلق ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، Nobahar43@semums.ac.ir
چکیده:   (2841 مشاهده)

مقدمه: ارتقاء کیفیت و پویایی برنامه‌های آموزش عـالی پرستاری مستلزم ارزشیابی و بررسی‌های کمی و کیفی مسـتمر و به‌ کار‌بردن نتایج حاصل از ارزشیابی در عمل است. غفلت از کیفیت آموزش عالی و کارایی دانش آموختگان به ویژه آموزش دکتری یکی از نگرانی­های عمده نظام آموزشی سلامت می­باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری ایران و دانشگاه تنسی آمریکا انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی _تطبیقی در سال 1398 انجام شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاه­های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از الگوی چهار مرحله ­ای Bereday شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: اگرچه از نظر مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی مشاهده گردید، اما مقایسه نشان داد در دانشگاه تنسی طرح درس­ها متناسب با نیازها و مشکلات جامعه است. ادامه تحصیل در مقطع دکتری در گرایش­های متفاوتی امکان­پذیر می­باشد. دانشگاه سه راه را برای ورود به دوره دکتری DNP، BSN ، MSN ارائه می­دهد. تمرکز اصلی برنامه دکترا تحقیق علمی و توسعه تئوری است. برنامه آموزشی به صورت تمام­و­قت و نیمه­وقت با استفاده ازفنّاوری­ های پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور و نزدیک ارائه می­شود و جذب دانشجو به طور مستقل توسط دانشگاه صورت می­پذیرد، در حالی که در ایران این امکان وجود ندارد و این مقطع صرفاً تمام­وقت است و پذیرش دانشجو از طریق آزمون انجام می­شود.
نتیجه­ گیری: بادر نظر گرفتن اهمیت نقش و وظایف فارغ­ التحصیلان دوره دکترای پرستاری در توسعه رشته و نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه، پیشنهاد می­گردد، در اهداف، رسالت، محتوای برنامه درسی، رویکرد اجرایی و ارزشیابی این دوره، بازنگری­هایی صورت گیرد تا بتوان با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کوریکولوم­ های پرستاری، کیفیت آموزش و به تبع آن کیفیت دانش آموختگان دکتری پرستاری را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، مطالعه تطبیقی، دکتری پرستاری، نظام آموزشی، ایران، تنسی آمریکا
متن کامل [PDF 372 kb]   (987 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/5/8 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Motlagh F, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative study of nursing doctoral education system in Iran and Tennessee American universities. 3 JNE 2021; 10 (1) :35-54
URL: http://jne.ir/article-1-1181-fa.html

غلامی مطلق فرزانه، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه‌های ایران و تنسی امریکا. آموزش پرستاری. 1400; 10 (1) :35-54

URL: http://jne.ir/article-1-1181-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660