[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 59-49 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش با استفاده از روش هیپنو تراپی شناختی –رفتاری((CBH بر ارتقا عزت نفس دانشجویان دارای القا پذیری بالا
حبیبه خیاط جدیدی ، سید جلال یونسی ، مهشید ایزدی ، نورعلی فرخی
دکتری روانشناسی بالینی،گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (3092 مشاهده)
مقدمه : عزت نفس و مفهوم خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت فرد است .این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی هیپنو تراپی شناختی-رفتاری بر عزت نفس دانشجویان دارای القا پذیری بالا،انجام شد.
روش کار : این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال تحصیلی 98-99 است. با توجه به داشتن ملاک ورود به پژوهش، از روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس استفاده شده بدین صورت که از بین دانشجویان داوطلب، با بکارگیری مقیاس القای هیپنوتیزمی اشپیگل،(نمره تست HIP آنها 5 و بالاتر) 24 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(12 نفر) و کنترل(12 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت در قبل و بعد از دوره هیپنوتراپی شناختی-رفتاری پاسخ دادندو داده ها بصورت خود گزارش دهی جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان دادکه روش درمانی هیپنوتراپی شناختی رفتاری باعث تغییر عزت نفس دانشجویان گروه آزمایش از(58/91±4/23)به(03/5±41/30) نسبت به گروه کنترل در پیش آزمون(60/3±58/23)  و پس آزمون(24/3±83/23) شده است که این مقدار از نظر آماری معنادار بود(001/0>p)، در بررسی خرده مقیاس ها نتایج نشان داد. اثرات دوره هیپنوتراپی شناختی-رفتاری بر ابعاد عزت نفس(عمومی(001/0>p)، تحصیلی(001/0>p)، خانوادگی (001/0>p و اجتماعی(001/0>p)) دانشجویان دارای تلقین پذیری هیپنوتیزمی بالا معنی دار است(001>p).
نتیجه گیری :از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته شد، علاوه بر اینکه هیپنوتراپی شناختی-رفتاری،نقش عمده ای در افزایش عزت نفس دانشجویان دارد، میتواند یکی از بهترین روشها برای خودشناسی وراه یابی به نا خودآگاه بوده که فراگیری آن توسط مشاوران و درمانگرانی که با دانشجویان سروکار دارند توصیه میگردد.  
 
واژه‌های کلیدی: تلقین پذیری، دانشجویان، عزت نفس، هیپنوتیزم، هیپنوتراپی شناختی-رفتاری
متن کامل [PDF 282 kb]   (1367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/7 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khayatjadidi H, Younesi S J, Izadi M. The Effect of Education Using Cognitive-Behavioral Hypnotherapy (CBH) on Self-Esteem of Students with High Induction.. 3 JNE 2021; 9 (6) :49-59
URL: http://jne.ir/article-1-1191-fa.html

خیاط جدیدی حبیبه، یونسی سید جلال، ایزدی مهشید، فرخی نورعلی. اثر بخشی آموزش با استفاده از روش هیپنو تراپی شناختی –رفتاری((CBH بر ارتقا عزت نفس دانشجویان دارای القا پذیری بالا. آموزش پرستاری. 1399; 9 (6) :49-59

URL: http://jne.ir/article-1-1191-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710