اثر بخشی آموزش با استفاده از روش هیپنو تراپی شناختی –رفتاری((CBH بر ارتقا عزت نفس دانشجویان دارای القا پذیری بالا
|
حبیبه خیاط جدیدی ، سید جلال یونسی ، مهشید ایزدی ، نورعلی فرخی  |
دکتری روانشناسی بالینی،گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران |
|
چکیده: (3092 مشاهده) |
مقدمه : عزت نفس و مفهوم خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت فرد است .این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی هیپنو تراپی شناختی-رفتاری بر عزت نفس دانشجویان دارای القا پذیری بالا،انجام شد.
روش کار : این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال تحصیلی 98-99 است. با توجه به داشتن ملاک ورود به پژوهش، از روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس استفاده شده بدین صورت که از بین دانشجویان داوطلب، با بکارگیری مقیاس القای هیپنوتیزمی اشپیگل،(نمره تست HIP آنها 5 و بالاتر) 24 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(12 نفر) و کنترل(12 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت در قبل و بعد از دوره هیپنوتراپی شناختی-رفتاری پاسخ دادندو داده ها بصورت خود گزارش دهی جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان دادکه روش درمانی هیپنوتراپی شناختی رفتاری باعث تغییر عزت نفس دانشجویان گروه آزمایش از(58/91±4/23)به(03/5±41/30) نسبت به گروه کنترل در پیش آزمون(60/3±58/23) و پس آزمون(24/3±83/23) شده است که این مقدار از نظر آماری معنادار بود(001/0>p)، در بررسی خرده مقیاس ها نتایج نشان داد. اثرات دوره هیپنوتراپی شناختی-رفتاری بر ابعاد عزت نفس(عمومی(001/0>p)، تحصیلی(001/0>p)، خانوادگی (001/0>p)، و اجتماعی(001/0>p)) دانشجویان دارای تلقین پذیری هیپنوتیزمی بالا معنی دار است(001>p).
نتیجه گیری :از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته شد، علاوه بر اینکه هیپنوتراپی شناختی-رفتاری،نقش عمده ای در افزایش عزت نفس دانشجویان دارد، میتواند یکی از بهترین روشها برای خودشناسی وراه یابی به نا خودآگاه بوده که فراگیری آن توسط مشاوران و درمانگرانی که با دانشجویان سروکار دارند توصیه میگردد.
|
|
واژههای کلیدی: تلقین پذیری، دانشجویان، عزت نفس، هیپنوتیزم، هیپنوتراپی شناختی-رفتاری |
|
متن کامل [PDF 282 kb]
(1367 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/7 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
|
|
|
|