[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 21-30 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره دانش آموزان دختر کمرو
فاطمه کریمی آذر ، رعنا ساکن آذری، پرویز عبدالتاجدینی، معصومه آزموده
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده:   (108 مشاهده)
مقدمه: شواهد نشان داده‍اند که افراد کمرو نسبت به افراد بهنجار از خودپنداره ضعیف‍تری برخوردار هستند که این امر لزوم ارائه مداخلات روان‌شناختی را به این دسته از افراد ضروری می‍سازد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‍های مثبت اندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره دانش‍آموزان دختر کمرو انجام شد.
روش‌ کار: جامعه آماری این پژوهش آزمایشی دربرگیرنده کلیه دانش‍آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 45 دانش‍آموز مطابق با نمره برش در مقیاس تجدیدنظرشده کمرویی، تشخیص کمرویی را دریافت کرده بودند، با استفاده از روش نمونه‍گیری خوشه‍ای چندمرحله‍ای و هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر سه گروه پرسشنامه خودپنداره Beck و همکاران (1990) را تکمیل کردند و پس از اتمام هشت جلسه آموزش مهارت‍های مثبت اندیشی (هفته‌ای دو جلسه به مدت 4 هفته) و هشت جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (هفته‌ای دو جلسه به مدت 4 هفته) در گروه‍های آزمایش، پرسشنامه‍ مذکور توسط گروه‍ها تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک‍متغیره تحلیل شدند.
یافته‍ ها: هر دو آموزش مهارت‍های مثبت اندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره دانش‍آموزان دختر کمرو تاثیر معناداری دارند (001/0p< )؛ با این حال درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به مهارت‍های مثبت اندیشی بر ارتقای خودپنداره دانش‍آموزان دختر کمرو تاثیر بیشتری داشت (001/0p< ).
نتیجه‍گیری: با توجه به برتری اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش خودپنداره دانش‍آموزان دختر کمرو استفاده از ‌این روش درمانی توصیه می‌شود و بایستی اهمیت برگزاری دوره‌های آموزش این رویکرد به والدین دانش‍ آموزان اطلاع‍ رسانی شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مثبت اندیشی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، خودپنداره، کمرویی
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/4 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/7/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Azar F. Comparison of the Effectiveness of Positive Thinking Skills Training and Acceptance / Commitment Therapy on Self- Concept of Shy Female Students. 3 JNE. 2021; 10 (5) :21-30
URL: http://jne.ir/article-1-1193-fa.html

کریمی آذر فاطمه، آذری رعنا ساکن، عبدالتاجدینی پرویز، آزموده معصومه. مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره دانش آموزان دختر کمرو. آموزش پرستاری. 1400; 10 (5) :21-30

URL: http://jne.ir/article-1-1193-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4341