[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 77-67 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره دانش آموزان دختر کمرو
فاطمه کریمی آذر ، رعنا ساکن آذری، پرویز عبدالتاجدینی، معصومه آزموده
استادیار، گروه روانشناسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران ، r.sakenazary@yahoo.com
چکیده:   (1554 مشاهده)
مقدمه: شواهد نشان داده‍اند که افراد کمرو نسبت به افراد بهنجار از خودپنداره ضعیف‍تری برخوردار هستند که این امر لزوم ارائه مداخلات روان‌شناختی را به این دسته از افراد ضروری می‍سازد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‍های مثبت اندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره دانش‍آموزان دختر کمرو انجام شد.
روش‌ کار: جامعه آماری این پژوهش آزمایشی دربرگیرنده کلیه دانش‍آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 45 دانش‍آموز مطابق با نمره برش در مقیاس تجدیدنظرشده کمرویی، تشخیص کمرویی را دریافت کرده بودند، با استفاده از روش نمونه‍گیری خوشه‍ای چندمرحله‍ای و هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر سه گروه پرسشنامه خودپنداره Beck و همکاران (1990) را تکمیل کردند و پس از اتمام هشت جلسه آموزش مهارت‍های مثبت اندیشی (هفته‌ای دو جلسه به مدت 4 هفته) و هشت جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (هفته‌ای دو جلسه به مدت 4 هفته) در گروه‍های آزمایش، پرسشنامه‍ مذکور توسط گروه‍ها تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک‍متغیره تحلیل شدند.
یافته‍ ها: هر دو آموزش مهارت‍های مثبت اندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره دانش‍آموزان دختر کمرو تاثیر معناداری دارند (001/0p< )؛ با این حال درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به مهارت‍های مثبت اندیشی بر ارتقای خودپنداره دانش‍آموزان دختر کمرو تاثیر بیشتری داشت (001/0p< ).
نتیجه‍گیری: با توجه به برتری اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش خودپنداره دانش‍آموزان دختر کمرو استفاده از ‌این روش درمانی توصیه می‌شود و بایستی اهمیت برگزاری دوره‌های آموزش این رویکرد به والدین دانش‍ آموزان اطلاع‍ رسانی شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مثبت اندیشی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، خودپنداره، کمرویی
متن کامل [PDF 276 kb]   (716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/4 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Azar F. Comparison of the Effectiveness of Positive Thinking Skills Training and Acceptance / Commitment Therapy on Self- Concept of Shy Female Students. 3 JNE 2021; 10 (5) :67-77
URL: http://jne.ir/article-1-1193-fa.html

کریمی آذر فاطمه، آذری رعنا ساکن، عبدالتاجدینی پرویز، آزموده معصومه. مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره دانش آموزان دختر کمرو. آموزش پرستاری. 1400; 10 (5) :67-77

URL: http://jne.ir/article-1-1193-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645