روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (1404 مشاهده)
مقدمه:یکی از مشکلاتی که برخی از کودکان دارای مشکلات رفتاری تجربه میکنند،ناتوانی در ابراز همدلی است که این امر لزوم ارائه آموزشهای روانشناختی را به این دسته از افراد ضروری میسازد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر همدلی دانشآموزان دختر دوره پایه ششم ابتدایی دارای مشکلات رفتاریانجام شد. روشکار:جامعه آماری این پژوهشآزمایشی دربرگیرنده کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1398 بود کهتعداد 30 دانشآموز مطابق با نمره برش در مقیاس درﺟﻪﺑﻨﺪی مشکلات رفتاری Conners - فرم معلم و والدین، دارای مشکلات رفتاری تشخیص داده شدند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروههای آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه مقیاس همدلی Davis(1983) را تکمیل کردند و پس از اتمام 12 جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفورد(هفتهای دو جلسه به مدت 7 هفته) در گروهآزمایش، پرسشنامه همدلی Davisتوسط گروهها تکمیل شد.دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره در نرمافزارSPSS.16تحلیل شدند. یافتهها:آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفوردبر همدلی و خرده مقیاسهای آن (توجه همدلانه، دیدگاهگرایی و آشفتگی شخصی) کودکان دارای مشکلات رفتاری تاثیر دارد (001/0p< ). نتیجهگیری:با توجه به تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفوردبر افزایش همدلی کودکان دارای مشکلات رفتاری؛ استفاده از این رویکرد به عنوان یک روش آموزشی مؤثرتوصیه میشود.
Baghbanpour Azari R, Hosseini Nasab S D. The Effectiveness of Timothy Campbell-Comerford Twelve Social Skills Training on Empathy of Female Students in the Sixth Grade of Elementary school with Behavioral Problems. 3 JNE 2021; 10 (3) :55-65 URL: http://jne.ir/article-1-1216-fa.html
باغبان پور آذری رویا، لیوارجانی شعله، حسینی نسب سیدداود. اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر همدلی دانشآموزان دختر دوره پایه ششم ابتدایی دارای مشکلات رفتاری. آموزش پرستاری. 1400; 10 (3) :55-65