[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 65-55 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر همدلی دانشآموزان دختر دوره پایه ششم ابتدایی دارای مشکلات رفتاری
رویا باغبان پور آذری ، شعله لیوارجانی، سیدداود حسینی نسب
روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (1404 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلاتی که برخی از کودکان دارای مشکلات رفتاری تجربه میکنند، ناتوانی در ابراز همدلی است که این امر لزوم ارائه آموزشهای روان‌شناختی را به این دسته از افراد ضروری می‌سازد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر همدلی دانشآموزان دختر دوره پایه ششم ابتدایی دارای مشکلات رفتاری انجام شد.   
روش‌ کار: جامعه آماری این پژوهش آزمایشی دربرگیرنده کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1398 بود که تعداد 30 دانشآموز مطابق با نمره برش در مقیاس درﺟﻪﺑﻨﺪی مشکلات رفتاری Conners - فرم معلم و والدین، دارای مشکلات رفتاری تشخیص داده شدند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروههای آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه مقیاس همدلی Davis (1983) را تکمیل کردند و پس از اتمام 12 جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفورد (هفته‌ای دو جلسه به مدت 7 هفته) در گروه آزمایش، پرسشنامه همدلی  Davisتوسط گروهها تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره در نرمافزارSPSS.16 تحلیل شدند.
یافتهها: آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر همدلی و خرده مقیاسهای آن (توجه همدلانه، دیدگاهگرایی و آشفتگی شخصی) کودکان دارای مشکلات رفتاری تاثیر دارد (001/0p< ).
نتیجهگیری: با توجه به تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر افزایش همدلی کودکان دارای مشکلات رفتاری؛ استفاده از این رویکرد به عنوان یک روش آموزشی مؤثر توصیه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: کلید واژه‌ها: مهارت اجتماعی، تیموتی کمپبل-کامرفورد، همدلی، مشکل رفتاری، سنین مدرسه
متن کامل [PDF 261 kb]   (652 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/23 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghbanpour Azari R, Hosseini Nasab S D. The Effectiveness of Timothy Campbell-Comerford Twelve Social Skills Training on Empathy of Female Students in the Sixth Grade of Elementary school with Behavioral Problems. 3 JNE 2021; 10 (3) :55-65
URL: http://jne.ir/article-1-1216-fa.html

باغبان پور آذری رویا، لیوارجانی شعله، حسینی نسب سیدداود. اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی دوازدهگانه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر همدلی دانشآموزان دختر دوره پایه ششم ابتدایی دارای مشکلات رفتاری. آموزش پرستاری. 1400; 10 (3) :55-65

URL: http://jne.ir/article-1-1216-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645