تأثیر استفاده از شیوه بازخوردی در آموزش به بیمار بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری
|
مرجان علیشاهی ، معصومه برخورداری شریف آباد ، خدیجه نصیریانی ، حسین فلاح زاده  |
دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. |
|
چکیده: (3030 مشاهده) |
مقدمه: کلید ایفای نقش در حرفه پرستاری برقراری ارتباط مناسب است و مهارتهای ارتباطی بهعنوان یکی از مهمترین ویژگیهای لازم برای پرستاران توصیف شده است. رویکردهای مختلفی برای توسعه ارتباطات حرفهای در تعامل پرستار و بیمار وجود دارد. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر استفاده از شیوه بازخوردی در آموزش به بیمار بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری بود.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که در سال 1399 انجام شد. نمونه مورد مطالعه را 81 دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، که در حال گذراندن دوره کارآموزی در عرصه بودند، تشکیل میداد که با تخصیص تصادفی در دو گروه (41 نفر در گروه کنترل و 40 نفر در گروه آزمون) قرار گرفتند. برای گروه آزمون، نحوه آموزش به بیمار به شیوه بازخوردی آموزش داده شد و از آنها خواسته شد به این شیوه به بیماران آموزش دهند. گروه کنترل، آموزش به بیمار را به شیوه مرسوم انجام می دادند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، کا اسکوئر و تی تست) از طریق SPSS نسخه 20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نمره کل مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری، قبل از مداخله، در گروه کنترل 71/6±80/70 و در گروه آزمون 50/4±67/70 بود. مهارتهای ارتباطی دانشجویان بعد از آموزش به بیمار توسط دانشجویان پرستاری، در هر دو گروه کنترل (88/4±65/88) و گروه آزمون (62/3±17/110) افزایش داشت. تفاوت بین گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله معنادار بود (05/0>P).
نتیجهگیری: براساس یافته ها، آموزش به بیمار به شیوه بازخوردی بطورمعنی داری منجر به بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان می شود . لذا مربیان و اساتید پرستاری می توانند از این روش و سایر استراتژی های افزایش تعامل جهت بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان در برنامه ریزی درسی خود استفاده نمایند.
|
|
واژههای کلیدی: مهارت ارتباطی، آموزش به بیمار، دانشجوی پرستاری، شیوه بازخوردی |
|
متن کامل [PDF 342 kb]
(1308 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/8/28 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10
|
|
|
|