[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 34-25 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ نقش میانجی معنی تحصیلی
مجید خطیبی ، قمر کیانی ، غلامحسین انتصار فومنی ، محمدسعید احمدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران ، kherad73@yahoo.com
چکیده:   (3173 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تحصیلی فراگیران یکی از شاخص­های مهم در ارزشیابی آموزشی است. وجود ویژگی­هایی همچون کفایت اجتماعی و نیز معنی تحصیلی از نگاه دانش­آموزان در این رابطه نقش تعیین کننده­ای دارند. هدف این پژوهش پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ با نقش میانجی معنی تحصیلی بود.
روش­ کار: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3015 نفر از دانش­آموزان پسر پایه یازدهم مدارس ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آن­ها نمونه­ای به تعداد 341 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها، از معدل ترم دوم دانش­آموزان و پرسشنامه­های کفایت اجتماعی فلنر، لیس و فیلیپس (1990) و نیز معنی تحصیلی هندرسون- گینک و اسمیت (2006) استفاده شد. داده­های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری با نرم­افزارهای SPSS26 و AMOS24 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی­دار بود (001/0>P). اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر متغیر معنی تحصیلی و اثر مستقیم معنی تحصیلی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی­دار بود (001/0>P). اثر غیرمستقیم کفایت اجتماعی با میانجی­گری معنی تحصیلی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی­دار بود (001/0>P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه­گیری کرد مدل ساختاری پژوهش با داده­های گردآوری شده برازش داشت. بر همین اساس سیاستگزاران آموزش و پرورش برای تبیین رابطه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان می­توانند از متغیر کفایت اجتماعی با میانجی­گری معنی تحصیلی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، کفایت اجتماعی، معنی تحصیلی، یادگیری
متن کامل [PDF 439 kb]   (878 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/4 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khatibi M, Kiani G, Entesar Foumani G, Ahmadi M S. Anticipating Students, Academic Advancement According to Social Competence, Mediating Role Academic Meaning. 3 JNE 2021; 10 (1) :25-34
URL: http://jne.ir/article-1-1224-fa.html

خطیبی مجید، کیانی قمر، انتصار فومنی غلامحسین، احمدی محمدسعید. پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ نقش میانجی معنی تحصیلی. آموزش پرستاری. 1400; 10 (1) :25-34

URL: http://jne.ir/article-1-1224-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645