تأثیرآموزش مراقبت معنوی بر حساسیت اخلاقی در دانشجویان پرستاری
|
رضا رضایی ، سید ابوالفضل وقار سیدین ، بهاره زارعی ، شهناز طبیعی |
دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، shahnaztabiee@bums.ac.ir |
|
چکیده: (3288 مشاهده) |
مقدمه: آموزش پرستاران و دانشجویان پرستاری در مورد اصول و ارزشهای معنوی به درک عمیق از مشکلات و تصورات اخلاقی در آنها کمک میکند. با این حال، موضوع معنویت در محتوای آموزشی اخلاقی لحاظ نشده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیرآموزش مراقبت معنوی بر حساسیت اخلاقی در دانشجویان پرستاری بود.
روش کار: مطالعه ی حاضر یک پژوهش مداخلهای شاهددار تصادفی شده بود تعداد 58 نفر از دانشجویان ترم 7 پرستاری دو دانشکده پرستاری طبس و پیراپزشکی فردوس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1399 به روش سرشماری وارد مطالعه گردیدند. دو دانشکده براساس پرتاب سکه به دوگروه آزمون (29 نفر) و کنترل (29 نفر) تقسیم شدند. برنامه آموزش مراقبت معنوی در گروه مداخله به صورت کارگاه 5 جلسهای (4 جلسه 90 دقیقهای و یک جلسه120 دقیقهای) و سپس یک دوره پیگیری دو ماهه انجام گردید. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه استاندارد حساسیت اخلاقی و فرم اطلاعات دموگرافیک بود. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 با کمک آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و استنباطی مانند آزمون فریدمن و من ویتنی یو در سطح معناداری 05/0 P < مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین نمره حساسیت اخلاقی قبل از مداخله بین دو گروه آزمون (37/13±62/72) و کنترل (72/9±10/75) تفاوت آماری معناداری نداشت (42/0p=). میانگین نمره حساسیت اخلاقی بلافاصله بعد از مداخله در دانشجویان گروه آزمون (14/13±03/87) نسبت به گروه کنترل (83/7±38/76) به طور معناداری بیشتر بدست آمد (001/0p<). همچنین، میانگین نمره حساسیت اخلاقی دو ماه بعد از مداخله در دانشجویان گروه آزمون (43/9±31/85) نسبت به گروه کنترل (64/8±86/77) به طور معناداری بیشتر بود (003/0p=). نتایج همچنین حاکی از آن بود که میانگین نمره مؤلفههای حساسیت اخلاقی شامل احترام به استقلال مددجو، آگاهی از نحوه ارتباط با بیمار، تجربه مشکلات و کشمکشهای اخلاقی و به کارگیری مفاهیم اخلاقی، بلافاصله بعد از مداخله و مؤلفههای احترام به استقلال مددجو، تجربه مشکلات و کشمکشهای اخلاقی و به کارگیری مفاهیم اخلاقی دو ماه بعد از مداخله در دانشجویان گروه آزمون نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بیشتر بود (05/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، پیشنهاد میگردد برنامه آموزش مراقبت معنوی در جهت توسعه حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری در برنامههای آموزشی ضمن تحصیل و یا محتوای درسی آنان گنجانده شود. |
|
واژههای کلیدی: معنویت، اخلاق، اخلاق پرستاری، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 313 kb]
(1367 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/9/8 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|