[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 48-40 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی کننده های مهارت حل مسئله بر اساس اضطراب و سلامت روانشناختی پرستاران
نوید اسدی زیدآبادی ، امان الله سلطانی ، زهرا زین الدینی ، علیرضا منظری توکلی
دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، soltanimani@yahoo.com
چکیده:   (1512 مشاهده)
مقدمه: پرستاران می­توانند با استفاده از راهبرد حل مسئله نسبت به مدیریت اضطراب و بهبود سلامت روان خود اقدام کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی مهارت حل مسئله بر اساس اضطراب و سلامت روانشناختی پرستاران انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی - مقطعی در بهار 1399 انجام شد. جامعه­ پژوهش شامل کلیه­ی پرستاران شاغل در بیمارستان­های شهر کرمان بود. بر این اساس 425 پرستار به روش نمونه­گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های اضطراب بک (1990)، سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و حل مسئله هپنر (1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و روش آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون گام به گام) انجام شد.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار  اضطراب 80/4±20/22، سلامت روانشناختی 46/5± 46/29 و حل مسئله 43/7± 31/87 به دست آمد. مهارت حل مسئله با اضطراب رابطه­ منفی و معنادار (412/0- =r) و با سلامت روانشناختی رابطه­ مثبت و معنادار (534/0=r) داشت. براساس نتایج رگرسیون اضطراب 20% و ترکیب اضطراب و سلامت روانشناختی 36% از واریانس حل مسئله را تبیین کردند (05/0P<).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­های پژوهش حاضر، مهارت حل مسئله در پرستاران از طریق اضطراب و سلامت روانشناختی قابل پیش بینی است. بنابراین پیشهاد می­گردد با تکیه بر آموزش این مولفه و تقویت آن، میزان اضطراب را کاهش و سلامت روانشناختی را در پرستاران افزایش داد.
 
 
واژه‌های کلیدی: اضطراب، حل مسئله، پرستار، سلامت روانشناختی
متن کامل [PDF 273 kb]   (545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/17 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asadi N, soltani A, zeinadini Z, manzari tavakoli A. Predicting Problem Solving Skills Based on Nurses' Anxiety and Psychological Health. 3 JNE 2021; 10 (4) :40-48
URL: http://jne.ir/article-1-1236-fa.html

اسدی زیدآبادی نوید، سلطانی امان الله، زین الدینی زهرا، منظری توکلی علیرضا. پیش بینی کننده های مهارت حل مسئله بر اساس اضطراب و سلامت روانشناختی پرستاران. آموزش پرستاری. 1400; 10 (4) :40-48

URL: http://jne.ir/article-1-1236-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645