پیش بینی کننده های مهارت حل مسئله بر اساس اضطراب و سلامت روانشناختی پرستاران
|
نوید اسدی زیدآبادی ، امان الله سلطانی ، زهرا زین الدینی ، علیرضا منظری توکلی |
دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، soltanimani@yahoo.com |
|
چکیده: (1512 مشاهده) |
مقدمه: پرستاران میتوانند با استفاده از راهبرد حل مسئله نسبت به مدیریت اضطراب و بهبود سلامت روان خود اقدام کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی مهارت حل مسئله بر اساس اضطراب و سلامت روانشناختی پرستاران انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی - مقطعی در بهار 1399 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیهی پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر کرمان بود. بر این اساس 425 پرستار به روش نمونهگیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اضطراب بک (1990)، سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و حل مسئله هپنر (1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و روش آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون گام به گام) انجام شد.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار اضطراب 80/4±20/22، سلامت روانشناختی 46/5± 46/29 و حل مسئله 43/7± 31/87 به دست آمد. مهارت حل مسئله با اضطراب رابطه منفی و معنادار (412/0- =r) و با سلامت روانشناختی رابطه مثبت و معنادار (534/0=r) داشت. براساس نتایج رگرسیون اضطراب 20% و ترکیب اضطراب و سلامت روانشناختی 36% از واریانس حل مسئله را تبیین کردند (05/0P<).
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، مهارت حل مسئله در پرستاران از طریق اضطراب و سلامت روانشناختی قابل پیش بینی است. بنابراین پیشهاد میگردد با تکیه بر آموزش این مولفه و تقویت آن، میزان اضطراب را کاهش و سلامت روانشناختی را در پرستاران افزایش داد.
|
|
واژههای کلیدی: اضطراب، حل مسئله، پرستار، سلامت روانشناختی |
|
متن کامل [PDF 273 kb]
(545 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/17 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|