مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران و استرالیا: یک مطالعه توصیفی – تطبیقی
|
سید رضا برزو ، طیبه حسن طهرانی ، احمد نوالدینی |
دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشکده پرستاری همدان ، t.tehrani@umsha.ac.ir |
|
چکیده: (1877 مشاهده) |
مقدمه: مقایسه تطبیقی برنامه های آموزشی دانشگاهی، با شناسایی شباهت ها و تفاوت ها، رو یکردهای نوینی برای رقابت بین دانشگاه ها و تضمین کیفیت ارائه می دهد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری موناش استرالیا و ایران انجام شد.
روش کار: مطالعه توصیفی حاضر، با بکارگیری الگوی آموزش تطبیقی بردی در سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. آخرین برنامه آموزشی و درسی دوره کارشناسی پرستاری، از سایت رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران و سایت دانشگاه موناش استرالیا دریافت شد. داده ها با استفاده از مدل آموزش تطبیقی بردی، در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که استفاده از آزمون های سنجش مهارت و صلاحیت بالینی و همچنین برنامه های بین المللی ارزشیابی بالینی از نقاط قوت کوریکولوم آموزشی استرالیا محسوب می گردد. همچنین بررسی و مقایسه جایگاه های شغلی مورد انتظار برای کارشناس پرستاری نشان می دهد که در استرالیا علاوه بر به کارگیری پرستاران در بیمارستان ها دیدگاه های تخصصی تری در بکارگیری فارغ التحصیلان پرستاری دارد. همچنین در استرالیا، پرستاری اجتماعی مانند پرستار مدرسه، پرستار مراقبت در منزل و یا پرستار هماهنگ کننده بالینی جایگاه خود را پیدا کرده است. ارائه واحدهـای درسـی روابـط انسـانی، مراقبت هـای بهداشـتی بـرای جامعه چنـد فرهنگـی، تحلیـل و اسـتدلال بالینی در برنامـه آموزش پرسـتاری استرالیا مشـهود اسـت.
نتیجه گیری: مقایسـه برنامـه آموزشـی کارشناسـی پرسـتاری ایـران و استرالیا نشـان مـی دهـد کوریکولوم آموزشی استرالیا نسبت به ایران برتری هایی دارد. ادغام عمودی دانش و ارتباط منطقی بین دروس ارائه شده، قرار دادن واحدهای درسی در جهت توانمند ساختن دانشجویان در حیطه های تفکر خلاق و نقادانه، روابط انسانی، کار در جوامع مختلف و همچنین انجـام مصاحبـه در جهـت بررسـی تـوان ارتباطـی و سـطح علاقه افـراد قبـل از ورود بـه حیطـه پرسـتاری از نقاط قوت برنامه آموزشی استرالیا یه شمار میرود. |
|
واژههای کلیدی: آموزش پرستاری، برنامه درسی، دانشکده پرستاری، استرالیا، ایران |
|
متن کامل [PDF 243 kb]
(1310 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/20 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|