[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 76-66 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران و استرالیا: یک مطالعه توصیفی – تطبیقی
سید رضا برزو ، طیبه حسن طهرانی ، احمد نوالدینی
دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشکده پرستاری همدان ، t.tehrani@umsha.ac.ir
چکیده:   (1561 مشاهده)
مقدمه: مقایسه تطبیقی برنامه های آموزشی دانشگاهی، با شناسایی شباهت ها و تفاوت ها، رو یکردهای نوینی برای رقابت بین دانشگاه ها و تضمین کیفیت ارائه می دهد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری موناش استرالیا و ایران انجام شد.
روش کار: مطالعه توصیفی حاضر، با بکارگیری الگوی آموزش تطبیقی بردی در سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. آخرین برنامه آموزشی و درسی دوره کارشناسی پرستاری، از سایت رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران و سایت دانشگاه موناش استرالیا دریافت شد. داده ها با استفاده از مدل آموزش تطبیقی بردی، در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که استفاده از آزمون های سنجش مهارت و صلاحیت بالینی و همچنین برنامه های بین المللی ارزشیابی بالینی از نقاط قوت کوریکولوم آموزشی استرالیا محسوب می گردد. همچنین بررسی و مقایسه جایگاه های شغلی مورد انتظار برای کارشناس پرستاری نشان می دهد که در استرالیا علاوه بر به کارگیری پرستاران در بیمارستان ها دیدگاه های تخصصی تری در بکارگیری فارغ التحصیلان پرستاری دارد. همچنین در استرالیا،  پرستاری اجتماعی مانند پرستار مدرسه، پرستار مراقبت در منزل و یا پرستار هماهنگ کننده بالینی جایگاه خود را پیدا کرده است. ارائه واحدهـای درسـی روابـط انسـانی، مراقبت هـای بهداشـتی بـرای جامعه چنـد فرهنگـی، تحلیـل و اسـتدلال بالینی در برنامـه آموزش پرسـتاری استرالیا مشـهود اسـت.
نتیجه گیری: مقایسـه برنامـه آموزشـی کارشناسـی پرسـتاری ایـران و استرالیا نشـان مـی دهـد کوریکولوم آموزشی استرالیا نسبت به ایران برتری هایی دارد. ادغام عمودی دانش و ارتباط منطقی بین دروس ارائه شده، قرار دادن واحدهای درسی در جهت توانمند ساختن دانشجویان در حیطه های تفکر خلاق و نقادانه، روابط انسانی، کار در جوامع مختلف و همچنین انجـام مصاحبـه در جهـت بررسـی تـوان ارتباطـی و سـطح علاقه افـراد قبـل از ورود بـه حیطـه پرسـتاری از نقاط قوت برنامه آموزشی استرالیا یه شمار می­رود.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، برنامه درسی، دانشکده پرستاری، استرالیا، ایران
متن کامل [PDF 243 kb]   (1072 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/20 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borzuo S R, Hasan Tehrani T, Nooreddini A. Comparative Study of Nursing Program in Iran and Australia: A descriptive-comparative study. 3 JNE 2021; 10 (3) :66-76
URL: http://jne.ir/article-1-1253-fa.html

برزو سید رضا، حسن طهرانی طیبه، نوالدینی احمد. مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران و استرالیا: یک مطالعه توصیفی – تطبیقی. آموزش پرستاری. 1400; 10 (3) :66-76

URL: http://jne.ir/article-1-1253-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645