مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی رشته پرستاری در ایران و جهان: یک مطالعه مرور روایتی
|
سیما پورتیمور ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی |
دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده پرستاری و مامایی ، nobahar43@semums.ac.ir |
|
چکیده: (2963 مشاهده) |
مقدمه: آموزش عالی تاثیر شگرف و به سزایی در گسترش همه جانبه و پایدار کشورها و در تربیت و پرورش نیروی انسانی شایسته دارد. ارزشیابی و آگاه شدن از وضعیت برنامه درسی شرایطی را مهیا میکند تا موارد قوت، ضعف، مشکلات و نیازهای جدید برنامه مشخص و اطلاعاتی را جهت بهبود یافتن آن فراهم نماید. با توجه به پژوهشهای انجام شده در خصوص مقایسه ساختار برنامه کارشناسی پرستاری ایران با سایر کشورها، این پژوهش با هدف مرور مطالعاتی انجام خواهد شد که مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران و سایر کالج دانشگاههای جهان انجام دادهاند.
روش کار: در این پژوهش مروری روایتی، با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کارشناسی پرستاری (Bachelor of Nursing)، برنامه درسی (Curriculum)، کارشناسی (Bachelor's degree)، ایران (Iran)، مقایسه تطبیقی (Comparative Study)، سایر کشورها (Other (Country، طی سالهای 2010 تا 2020 از نوع تحقیق توصیفی- مروری بر اساس روش مرور روایتی در پایگاههای اطلاعاتی علمی معتبر Science Direct،PubMed ، Web of Science،Scopus ، Scholar Google، IranMedex، SID و Magiran جستجو شد. مطالعات انجام شده به روش مقایسهای تطبیقی با استفاده از الگوی بردی به عنوان معیار ورود به مطالعه در نظر گرفته شدند. نامههای تحریریه، مطالعات مروری، پژوهشهای با نحوه اجرای نامشخص، مقالاتی که متن کامل آنها در دسترس نبودند و چکیده مقالات کنگرهها، از مطالعه حذف گردید. بنابراین تعداد 15 مطالعه مرتبط از میان 16300 مطالعه شامل کشورهای ترکیه، اردن، چین، کره جنوبی، سنگاپور، ژاپن، مالزی، هند، لبنان، امارت متحده عربی، انگلستان و اسکاتلند، آمریکا، کانادا و استرالیا انتخاب شدند.
یافته ها: یافتههای این مطالعه نشان داد تقویت ارتباطات انسانی، آموزش براساس استانداردهای جهانی، بهرهمندی از نظریههای پرستاری، به کارگیری دانش مبتنی بر شواهد و تاکید بر حوزه تحقیقات، استفاده از راهبردهای جدید دیجیتال و روشهای شبیهسازی در آموزش، تبیین دیدگاههای تخصصی در پرستاری، بهبود مدیریت پرستاری جهت رشد و تعالی ارزشهای حرفهای میتواند زمینهساز ارتقاء حرفه پرستاری و به تبع بهبود نقش پرستاران در ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری در عرصههای مختلف در سطح جامعه و دستیابی به کیفیت زندگی بهتر مددجویان باشد.
نتیجه گیری: اگر چه براساس بررسی انجام شده طبق مدل بردی برنامه آموزش کارشناسی پرستاری ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان از جایگاه نسبتا مطلوب برخوردار است، اما بازبینی فلسفه، استراتژیهای آموزشی و سیاستگذاریها در نظام سلامت کشور، جهت رفع نقاط ضعف باید مورد بازبینی قرار گیرد تا بتوان با برطرف نمودن مشکلات به برآورده نمودن نیازهای جامعه با حداکثر بهرهوری و کارآیی پرستاران دست یافت.
|
|
واژههای کلیدی: مطالعه مروری روایتی، برنامه درسی، کارشناسی، پرستاری، ایران. |
|
متن کامل [PDF 551 kb]
(2035 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/24 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|