بررسی رابطه تفکر انتقادی و فرهنگ ایمنی بیمار در پرستاران
|
فرشته داوری دولت آبادی ، مرضیه ضیایی راد  |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، ، mziaeirad@gmail.com |
|
چکیده: (3260 مشاهده) |
مقدمه: ایمنی بیمار به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی کیفیت خدمات سلامت بوده و یکی از عوامل لازم برای ارتقای ایمنی بیمار، وجود فرهنگ ایمنی بیمار است. از طرفی بکار گیری مهارت های تفکر انتقادی، با توسعه عملکردهای مبتنی بر شواهد، منجر به ایجاد پیامدهای مثبت در بیماران میگردد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه تفکر انتقادی و فرهنگ ایمنی بیمار در پرستاران انجام گردید.
روش کار: این مطالعه همبستگی بر روی 196 پرستار شاغل در بیمارستان شریعتی شهر اصفهان که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند؛ انجام گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه پیمایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار و آزمون مهارتهای تفکرانتقادی کالیفرنیا -فرم ب جمع آوری شد. دادهها به وسیله نرمافزار SPSS، نسخه 22 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: بیشتر مشارکت کنندگان (6/52 درصد، 103 نفر) زن بوده و در رده سنی 40-31 سال، (2/35 درصد، 69 نفر)، قرار داشتند. .میانگین نمره فرهنگ ایمنی بیمار در نمونههای پژوهش، 54/0±03/3 بود که در سطح ضعیف قرار داشت. همچنین میانگین نمره تفکر انتقادی پرستاران، 36/3±74/29 بود که از سطح مطلوبی برخوردار بود. بین فرهنگ ایمنی بیمار و تفکر انتقادی پرستاران رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت (001/0>p، 338/0=r)؛ به این صورت که با بهبود تفکر انتقادی در پرستاران؛ فرهنگ ایمنی بیمار هم افزایش پیدا می کرد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، ارتقای تفکر انتقادی پرستاران میتواند به ارتقای فرهنگ ایمنی بیماران کمک کند. لذا ضروری است تا مدیران پرستاری و نیز سیاست گذاران آموزش پرستاری با برنامه ریزی در راستای ارتقاء تفکر انتقادی پرستاران و دانشجویان پرستاری به عنوان یکی از راهکارهای توسعه فرهنگ ایمنی بیمار، زمینه لازم را برای بهبود ایمنی بیمار و در نهایت ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری فراهم آورند.
|
|
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، فرهنگ ایمنی بیمار، پرستار |
|
متن کامل [PDF 281 kb]
(1775 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/11/24 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|