بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر سایش اجتماعی و اشتیاق شغلی سرپرستاران بیمارستانهای شهر اصفهان
|
فاطمه نصراصفهانی ، فریبا کریمی ، محمدعلی نادی  |
دانشگاه آزاد ، Faribakarimi2005@yahoo.com |
|
چکیده: (1986 مشاهده) |
مقدمه: اقدامات مدیران برای کاهش اثرات منفی تعاملات اجتماعی امری ضروری برای تسهیل توسعه منابع انسانی می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر سایش اجتماعی و اشتیاق شغلی سرپرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان انجام شد.
روش کار: روش این پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با آزمون پیگیری و گروه مداخله و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه سرپرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان در سال 1399بود. از میان آنها 30 نفر که معیارهای ورود به پژوهش را دارا بودند، انتخاب و به صورت تصادفی ساده و با توجه به قرعه در دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا افراد هر دو گروه، پرسشنامههای استاندارد سایش اجتماعی Duffy و همکاران و اشتیاق شغلی Schaufeli & Salanova را به عنوان پیش آزمون تکمیل و سپس گروه مداخله، آموزش غلبه بر سایش اجتماعی را در 8 جلسه 60 دقیقه ای به صورت هفتهای دو جلسه دریافت کردند. برای گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. بعد از پایان دوره، به عنوان پس آزمون و 45 روز بعد به عنوان پیگیری، همان پرسشنامهها، توسط هر دو گروه مداخله و کنترل تکمیل شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS16 و تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد.
یافتهها: بین میانگین نمرات سایش اجتماعی و اشتیاق شغلی و ابعاد هر دو متغیر در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به طور کلی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0>p). با توجه به افزایش نمره پیگیری نسبت به پس آزمون در متغیر سایش اجتماعی و کاهش آن در متغیر اشتیاق شغلی، در اثرات مداخله آموزشی، ثبات برقرار نیست.
نتیجهگیری: مداخله آموزشی غلبه بر سایش اجتماعی بر کاهش سایش اجتماعی و ابعاد آن و افزایش اشتیاق شغلی و ابعاد آن در سرپرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان موثر بود.
|
|
واژههای کلیدی: سایش اجتماعی، اشتیاق شغلی، سرپرستاران. |
|
متن کامل [PDF 283 kb]
(1013 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/2 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|