[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 91-104 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین دیدگاه دانشجویان از آموزش مجازی در اپیدمی کووید-19: یک مطالعه کیفی
فاطمه باکویی ، افسانه ارزانی ، هاجر ادیب راد ، راضیه عباسی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران. ، arzaniaf@gmail.com
چکیده:   (354 مشاهده)
مقدمه: تبیین تجربه آموزشی دانشجویان از آموزش مجازی در اپیدمی کووید-19 و شناخت راه‏کارهایی برای ایجاد یادگیری موثرتر می‌تواند برای تصمیمگیران و سیاستگزاران نظام آموزشی کشور ارزشمند باشد. لذا این مطالعه کیفی با هدف تبیین دیدگاه دانشجویان از آموزشی مجازی در اپیدمی کووید-19 انجام شد.
روش کار: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی انجام گردید. داده­ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 15 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل ورودی 1396 لغایت 1398 ترمهای یک تا 6 به روش نمونهگیری هدفمند در سال 1399 همزمان با اپیدمی کووید-19جمعآوری شد. همه مصاحبه­ها ضبط و سپس خط به خط دستنویس گردید و در نهایت از روش تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج طبقات "مزایای آموزش مجازی"، "معایب آموزش مجازی" و «راهکارهای ارتقای آموزش مجازی» شد. این طبقات به ترتیب دارای زیرطبقات "انعطافپذیری یادگیری و بستر مناسب یاددهی-یادگیری"؛ "مهارت ناکافی تدریس مجازی برخی از اساتید، عدم یادگیری موثر، ضعف برنامهریزی دانشجو در یادگیری، ارزشیابی نامعتبر و مشکلات سخت و نرمافزاری سامانه» و «بهینه‌سازی روش تدریس مجازی، برگزاری  کلاس آنلاین مجازی، بارگذاری فایلهای ویدئویی و ارزشیابی موثر» بودند.
نتیجهگیری: تحلیل داده ها نشان داد که مشارکت کنندگان علاوه بر بیان مزایا، معایبی برای آموزش مجازی و در نهایت به راهکارهایی برای ارتقای این شیوه آموزشی اشاره داشتند. در نتیجه این یافته ها نیاز به انجام مداخلات برای بهبود کیفیت اجرای آموزش مجازی را از سوی استاد و دانشجو تایید میکند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، مجازی، دانشجویان، کووید-19، دیدگاه، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 278 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/3 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bakouei F, Arzani A, adibrad H, abbasi R. Exploration of the Students' Perception to Virtual Education in Covid-19 Epidemic: A Qualitative Study. 3 JNE. 2021; 10 (1) :91-104
URL: http://jne.ir/article-1-1278-fa.html

باکویی فاطمه، ارزانی افسانه، ادیب راد هاجر، عباسی راضیه. تبیین دیدگاه دانشجویان از آموزش مجازی در اپیدمی کووید-19: یک مطالعه کیفی. آموزش پرستاری. 1400; 10 (1) :91-104

URL: http://jne.ir/article-1-1278-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331