تبیین دیدگاه دانشجویان از آموزش مجازی در اپیدمی کووید-19: یک مطالعه کیفی
|
فاطمه باکویی ، افسانه ارزانی ، هاجر ادیب راد ، راضیه عباسی |
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران. ، arzaniaf@gmail.com |
|
چکیده: (2468 مشاهده) |
مقدمه: تبیین تجربه آموزشی دانشجویان از آموزش مجازی در اپیدمی کووید-19 و شناخت راهکارهایی برای ایجاد یادگیری موثرتر میتواند برای تصمیمگیران و سیاستگزاران نظام آموزشی کشور ارزشمند باشد. لذا این مطالعه کیفی با هدف تبیین دیدگاه دانشجویان از آموزشی مجازی در اپیدمی کووید-19 انجام شد.
روش کار: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی انجام گردید. دادهها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 15 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل ورودی 1396 لغایت 1398 ترمهای یک تا 6 به روش نمونهگیری هدفمند در سال 1399 همزمان با اپیدمی کووید-19جمعآوری شد. همه مصاحبهها ضبط و سپس خط به خط دستنویس گردید و در نهایت از روش تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج طبقات "مزایای آموزش مجازی"، "معایب آموزش مجازی" و «راهکارهای ارتقای آموزش مجازی» شد. این طبقات به ترتیب دارای زیرطبقات "انعطافپذیری یادگیری و بستر مناسب یاددهی-یادگیری"؛ "مهارت ناکافی تدریس مجازی برخی از اساتید، عدم یادگیری موثر، ضعف برنامهریزی دانشجو در یادگیری، ارزشیابی نامعتبر و مشکلات سخت و نرمافزاری سامانه» و «بهینهسازی روش تدریس مجازی، برگزاری کلاس آنلاین مجازی، بارگذاری فایلهای ویدئویی و ارزشیابی موثر» بودند.
نتیجهگیری: تحلیل داده ها نشان داد که مشارکت کنندگان علاوه بر بیان مزایا، معایبی برای آموزش مجازی و در نهایت به راهکارهایی برای ارتقای این شیوه آموزشی اشاره داشتند. در نتیجه این یافته ها نیاز به انجام مداخلات برای بهبود کیفیت اجرای آموزش مجازی را از سوی استاد و دانشجو تایید میکند. |
|
واژههای کلیدی: یادگیری، مجازی، دانشجویان، کووید-19، دیدگاه، مطالعه کیفی |
|
متن کامل [PDF 278 kb]
(1176 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/3 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|