مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماریهای مزمن ، دانشکده پرستاری مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز – ایران ، nasrinelahi137@gmail.com
چکیده: (1872 مشاهده)
مقدمه:ارزشیابی یک رکن اساسی هر برنامه آموزشی است که می تواند آموزش را از حالت ایستا به فرایندی پویا هدایت نماید. این امر به شیوه ارزشیابی که منجر به کیفیت پیامدهای یادگیری می شود بستگی دارد. هدف این پژوهش تعیین تاثیر روش ارزشیابی ساختارمند عینی مهارتهای بالینی براضطرب ،رضایتمندی و عملکرد دانشجویان پرستاری در درس بررسی وضعیت سلامت بود.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی از نوع پس آزمون روی 100 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دو نیمسال 1397 - با روش نمونه گیری دردسترس انجام گرفت. گروه شاهد 52نفر و گروه آزمون 48نفر بودند. در گروه شاهد ارزشیابی روتین و گروه آزمون به روش OSATS انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه رضایتمندی، اضطراب اشپیلبرگر و چک لیست ارزیابی عملکرد بود. جهت تحلیل داده ها از نرم22 SPSS و آزمونهای تی مستقل ، خی دو و من ویتنی استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمرات گروه شاهد؛ عملکرد(4/2 ± 02/14)، اضطراب(05/ ± 35/46) و رضایتمندی( 8/3 ± 67/17 ) و در گروه آزمون میانگین نمره عملکرد( 06 ±02/14 ، اضطراب ( 45/6 ±8/43 و رضایتمندی ( 18 ± 68/18) بدست آمد.
همچنین آزمون آماری نشان داد اختلاف آماری معنی داری در نمره عملکرد(001/ 0P=) و اضطراب (047/0=P) دو گروه مشاهده شد. لاکن در نمره رضایتنمندی اختلاف معنی داری دیده نشد (237/0P= ).
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بررسی وضعیت سلامت بیمار در تعیین تشخیص های پرستاری و ارائه مراقبت بهینه و اثربخشی روش ارزشیابی OSATES بر عملکرد و اضطراب دانشجویان پرستاری توصیه می شود در ارزشیابی مهارتهای عملی دانشجویان از روش مذکور استفاده شود.
Elahi N, Jahani S, Maraghi E. Effect of Objectively Structured Evaluation of Clinical Skills on Performance, Anxiety, Satisfaction of Nursing Students. 3 JNE 2021; 10 (4) :9-18 URL: http://jne.ir/article-1-1288-fa.html
شهبازگلابی شهناز، الهی نسرین، جهانی سیمین، مراغی الهام. تاثیر روش ارزشیابی ساختارمندعینی مهارتهای بالینی(OSATS ( بر عملکرد ،اضطرب امتحان و رضایتمندی
دانشجویان پرستاری در درس بررسی وضعیت سلامت. آموزش پرستاری. 1400; 10 (4) :9-18