[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 32-22 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا
نسیم صادقی محلی ، نرگس ارسلانی ، مجتبی راد ، تابان نعمتی فرد ، مسعود فلاحی خشکناب
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، sadeghy.nasim@gmail.com
چکیده:   (474 مشاهده)
مقدمه: یکی از راه­های بازنگری و بررسی برنامه­های درسی، انجام مقایسه تطبیقی به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه موردنظر است. براساس مقررات آموزشی برنامه درسی پرستاری توانبخشی نیز توسط کمیته پرستاری درحال بازنگری و ارتقا است. لذا، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه تطبیقی بر اساس مدل معتبر بردی 1964 (Bereday) و در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه در ایران در سال 1399 انجام گرفت. در این مقایسه تطبیقی، برنامه ­های درسی دو کشور موجود در سایت دانشگاه های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ایران و تاسمانیا (Tasmania) استرالیا به تفکیک  رسالت، چشم انداز، فلسفه و اهداف رشته، نحوه پذیرش، مشخصات و محتوای برنامه، استراتژی­های اجرایی، نحوه ارزشیابی، نقش­ها و وظایف دانش­آموختگان توصیف شده و پس از همجواری و طبقه بندی اطلاعات، مقایسه و تفسیر انجام گرفت.
یافته­ ها: برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا علی­رغم شباهت در رسالت، فلسفه و اهداف از تفاوت­هایی همچون تفاوت در نحوه پذیرش دانشجو، طول­مدت دوره، نوع اعتبار ­بخشی دروس، ساعات کارورزی، تنوع محیط­های آموزشی، وجود واحد پایان­نامه و همچنین وظایف و نقش­های تعیین شده برای دانش آموختگان برخوردار است.
نتیجه­ گیری: مقایسه تطبیقی این دو برنامه تصویری از نقاط ضعف و قوت برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران برای طراحان آموزشی مشخص کرد. با تجدید نظر در نحوه پذیرش دانشجویان، متناسب­سازی محتوا و نقش­های تعیین شده با نیاز­های بومی و به­روز جامعه، ایجاد تنوع در روش های یادگیری فراگیر­محور و توسعه و تجهیز مراکز و عرصه­ های توانبخشی می­توان گام بلندی در بهبود کیفیت برنامه درسی ایران برداشت.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، پرستاری توانبخشی، ایران، استرالیا.
متن کامل [PDF 265 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/29 | پذیرش: 1400/7/22 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi mahalli N, Arsalani N, rad M, Nematifard T, fallahi khoshknab M. The Comparative Study of Rehabilitation Nursing Curriculum in Iran and Australia. 3 JNE. 2022; 10 (6) :22-32
URL: http://jne.ir/article-1-1293-fa.html

صادقی محلی نسیم، ارسلانی نرگس، راد مجتبی، نعمتی فرد تابان، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا. آموزش پرستاری. 1400; 10 (6) :32-22

URL: http://jne.ir/article-1-1293-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4422