[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 32-22 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا
نسیم صادقی محلی ، نرگس ارسلانی ، مجتبی راد ، تابان نعمتی فرد ، مسعود فلاحی خشکناب
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، sadeghy.nasim@gmail.com
چکیده:   (1991 مشاهده)
مقدمه: یکی از راه­های بازنگری و بررسی برنامه­های درسی، انجام مقایسه تطبیقی به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه موردنظر است. براساس مقررات آموزشی برنامه درسی پرستاری توانبخشی نیز توسط کمیته پرستاری درحال بازنگری و ارتقا است. لذا، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه تطبیقی بر اساس مدل معتبر بردی 1964 (Bereday) و در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه در ایران در سال 1399 انجام گرفت. در این مقایسه تطبیقی، برنامه ­های درسی دو کشور موجود در سایت دانشگاه های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ایران و تاسمانیا (Tasmania) استرالیا به تفکیک  رسالت، چشم انداز، فلسفه و اهداف رشته، نحوه پذیرش، مشخصات و محتوای برنامه، استراتژی­های اجرایی، نحوه ارزشیابی، نقش­ها و وظایف دانش­آموختگان توصیف شده و پس از همجواری و طبقه بندی اطلاعات، مقایسه و تفسیر انجام گرفت.
یافته­ ها: برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا علی­رغم شباهت در رسالت، فلسفه و اهداف از تفاوت­هایی همچون تفاوت در نحوه پذیرش دانشجو، طول­مدت دوره، نوع اعتبار ­بخشی دروس، ساعات کارورزی، تنوع محیط­های آموزشی، وجود واحد پایان­نامه و همچنین وظایف و نقش­های تعیین شده برای دانش آموختگان برخوردار است.
نتیجه­ گیری: مقایسه تطبیقی این دو برنامه تصویری از نقاط ضعف و قوت برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران برای طراحان آموزشی مشخص کرد. با تجدید نظر در نحوه پذیرش دانشجویان، متناسب­سازی محتوا و نقش­های تعیین شده با نیاز­های بومی و به­روز جامعه، ایجاد تنوع در روش های یادگیری فراگیر­محور و توسعه و تجهیز مراکز و عرصه­ های توانبخشی می­توان گام بلندی در بهبود کیفیت برنامه درسی ایران برداشت.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، پرستاری توانبخشی، ایران، استرالیا.
متن کامل [PDF 265 kb]   (797 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/29 | پذیرش: 1400/7/22 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi mahalli N, Arsalani N, rad M, Nematifard T, fallahi khoshknab M. The Comparative Study of Rehabilitation Nursing Curriculum in Iran and Australia. 3 JNE 2022; 10 (6) :22-32
URL: http://jne.ir/article-1-1293-fa.html

صادقی محلی نسیم، ارسلانی نرگس، راد مجتبی، نعمتی فرد تابان، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا. آموزش پرستاری. 1400; 10 (6) :22-32

URL: http://jne.ir/article-1-1293-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4704