مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا
|
نسیم صادقی محلی ، نرگس ارسلانی ، مجتبی راد ، تابان نعمتی فرد ، مسعود فلاحی خشکناب  |
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، sadeghy.nasim@gmail.com |
|
چکیده: (1991 مشاهده) |
مقدمه: یکی از راههای بازنگری و بررسی برنامههای درسی، انجام مقایسه تطبیقی به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه موردنظر است. براساس مقررات آموزشی برنامه درسی پرستاری توانبخشی نیز توسط کمیته پرستاری درحال بازنگری و ارتقا است. لذا، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه تطبیقی بر اساس مدل معتبر بردی 1964 (Bereday) و در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه در ایران در سال 1399 انجام گرفت. در این مقایسه تطبیقی، برنامه های درسی دو کشور موجود در سایت دانشگاه های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ایران و تاسمانیا (Tasmania) استرالیا به تفکیک رسالت، چشم انداز، فلسفه و اهداف رشته، نحوه پذیرش، مشخصات و محتوای برنامه، استراتژیهای اجرایی، نحوه ارزشیابی، نقشها و وظایف دانشآموختگان توصیف شده و پس از همجواری و طبقه بندی اطلاعات، مقایسه و تفسیر انجام گرفت.
یافته ها: برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا علیرغم شباهت در رسالت، فلسفه و اهداف از تفاوتهایی همچون تفاوت در نحوه پذیرش دانشجو، طولمدت دوره، نوع اعتبار بخشی دروس، ساعات کارورزی، تنوع محیطهای آموزشی، وجود واحد پایاننامه و همچنین وظایف و نقشهای تعیین شده برای دانش آموختگان برخوردار است.
نتیجه گیری: مقایسه تطبیقی این دو برنامه تصویری از نقاط ضعف و قوت برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران برای طراحان آموزشی مشخص کرد. با تجدید نظر در نحوه پذیرش دانشجویان، متناسبسازی محتوا و نقشهای تعیین شده با نیازهای بومی و بهروز جامعه، ایجاد تنوع در روش های یادگیری فراگیرمحور و توسعه و تجهیز مراکز و عرصه های توانبخشی میتوان گام بلندی در بهبود کیفیت برنامه درسی ایران برداشت. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی، پرستاری توانبخشی، ایران، استرالیا. |
|
متن کامل [PDF 265 kb]
(797 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/29 | پذیرش: 1400/7/22 | انتشار: 1400/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|