مقایسه دو روش ارزشیابی تکوینی بر رضایتمندی و یادگیری مهارتهای بالینی در دانشجویان پرستاری
|
زهرا خلیلی ، مهناز خطیبان ، ندا علیمحمدی ، مهدی مولوی وردنجانی ، لیلی تاپاک ، شهین توحیدی ، مهناز مقدری کوشا  |
دانشگاه علوم پزشکی همدان ، mscience1977@ahoo.com |
|
چکیده: (2341 مشاهده) |
مقدمه: ارزشیابی خود و همتا بعنوان ارزشیابی های تکوینی در افزایش یادگیری دانشجویان تاثیر دارند. بمنظور معرفی روش موثرتر، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر بکارگیری ارزشیابی خود و همتا بر رضایتمندی و یادگیری مهارت بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مداخله ای با طرح متقاطع، کلیه دانشجویان ترم یک کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری مامایی همدان جهت انجام دو پروسیجر ساکشن و پانسمان وارد مطالعه شدند. از چک لیست استاندارد برای ارزشیابی هر پروسیجر استفاده گردید. با استفاده از چک لیستها، همزمان با ارزشیابی مربی هر 49 دانشجو به صورت قرعه کشی یکی از پروسیجرها را به روش خودارزشیابی و پروسیجر بعدی را به صورت ارزشیابی همتا انجام دادند. 2هفته بعد مجدد هر دانشجو در طی انجام پروسیجرها تحت ارزشیابی توسط مربی قرار گرفت. نمره نهایی به عنوان ملاک یادگیری در نظر گرفته شد. رضایت دانشجویان از روشهای ارزشیابی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بررسی گردید. داده ها با SPSS-16 و با سطح معنی داری 05/0 تجزیه تحلیل شدند.
یافتهها: در پروسیجر ساکشن تفاوتی بین نمره نهایی دانشجویان در دو روش ارزشیابی وجود نداشت. در پروسیجر پانسمان ارزشیابی همتا باعث یادگیری بهتر در دانشجویان نسبت به روش خودارزشیابی شد (01/0>p). ارزشیابی همتا باعث رضایت بیشتر دانشجویان در بعد ارتباط و کاهش اضطراب گردید (05/0>p).
نتیجهگیری: با توجه رضایت دانشجویان از ارزشیابی همتا و تاثیر مثبت آن بر یادگیری مهارتهای بالینی دانشجویان، استفاده از این روش در امر آموزش دانشجویان به مسئولان آموزشی توصیه می گردد. |
|
واژههای کلیدی: دانشجو، رضایت، خود ارزشیابی |
|
متن کامل [PDF 270 kb]
(852 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/15 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|