مقایسه تطبیقی آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران، کره جنوبی و ژاپن
|
فاطمه قهرمانی ، مهتاب سلیمی ، مژگان نینوایی  |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج |
|
چکیده: (3155 مشاهده) |
مقدمه: دانش آموزان به عنوان سرمایههای اصلی انسانی هر جامعه بوده و توجه به سلامتی و ارتقای سلامت آنها به عنوان سرمایهگذاری برای آینده در نظر گرفته میشود. در پژوهش حاضر، هدف مقایسه تطبیقی آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران و کره جنوبی و ژاپن است.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی– تحلیلی بوده و بر اساس روش مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش مطابق دیدگاه جرج بردی انجام شده است. بر این اساس دادههای جمعآوریشده در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها، مطالعات گسترده انگلیسی و فارسی از سال 2005 تا سال 2020 با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و استنادی معتبر ازجمله PubMed، Web of Science، Scopus، Google scholar،WHO و Science Direct انجام شد. نمونهگیری به صورت انتخابی بوده و آموزش بهداشت دوره ابتدایی در کشورهای ایران، ژاپن و کره جنوبی بررسی و مقایسه شد. با توجه به الگوی مفهومی اولیه، آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در مؤلفههای آموزش بهداشت جسمانی، روانی و اجتماعی موردمطالعه قرار گرفت.
یافتهها: در بعد سلامت روان پذیرش دو فرهنگی، روابط خانوادگی، سبک فرزند پروری و در بعد سلامت جسمانی مشارکت ورزشی سازمانیافته، رفتارهای پرتحرک در مدرسه، رعایت رژیم غذایی، تعادل و چابکی، انعطافپذیری، قدرت عضلانی، استقامت و در بعد اجتماعی امنیت، انسجام، توانمندسازی و حمایت اجتماعی ازجمله موارد آموزش بهداشت متفاوت بین ایران و دو کشور دیگرمی باشند.
نتیجهگیری: در ایران به مؤلفههای آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در هر سه بعد سلامت اجتماعی، جسمانی و روان کمتر توجه شده است و نیازمند جایگزین کردن مؤلفههای متفاوت ذکرشده یافتههای پژوهش در سیستم آموزشی بهداشت مدارس ابتدایی و برنامه مربیان بهداشتی مدارس میباشد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش بهداشت، مدارس ابتدایی، سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 269 kb]
(1068 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/4/1 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10
|
|
|
|