[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 61-70 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران، کره جنوبی و ژاپن
فاطمه قهرمانی ، مهتاب سلیمی ، مژگان نینوایی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
چکیده:   (158 مشاهده)
 مقدمه: دانش آموزان به عنوان سرمایه‌های اصلی انسانی هر جامعه بوده و توجه به سلامتی و ارتقای سلامت آن‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری برای آینده در نظر گرفته می‌شود. در پژوهش حاضر، هدف مقایسه تطبیقی آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران و کره جنوبی و ژاپن است.
روش‌ کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی تحلیلی بوده و بر اساس روش مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش مطابق دیدگاه جرج بردی انجام ‌شده است. بر این اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها، مطالعات گسترده انگلیسی و فارسی از سال 2005 تا سال 2020 با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و استنادی معتبر ازجمله  PubMed، Web of Science، Scopus، Google scholar،WHO و  Science Direct انجام شد. نمونه‌گیری به صورت انتخابی بوده و آموزش بهداشت دوره ابتدایی در کشورهای ایران، ژاپن و کره جنوبی بررسی و مقایسه شد. با توجه به الگوی مفهومی اولیه، آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در مؤلفه‌های آموزش بهداشت جسمانی، روانی و اجتماعی موردمطالعه قرار گرفت.
یافته‌ها: در بعد سلامت روان پذیرش دو فرهنگی، روابط خانوادگی، سبک فرزند پروری و در بعد سلامت جسمانی مشارکت ورزشی سازمان‌یافته، رفتارهای پرتحرک در مدرسه، رعایت رژیم‌ غذایی، تعادل و چابکی، انعطاف‌پذیری، قدرت عضلانی، استقامت و در بعد اجتماعی امنیت، انسجام، توانمندسازی و حمایت اجتماعی ازجمله موارد آموزش بهداشت متفاوت بین ایران و دو کشور دیگرمی باشند.
نتیجه‌گیری: در ایران به مؤلفه‌های آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در هر سه بعد سلامت اجتماعی، جسمانی و روان کمتر توجه شده است و نیازمند جایگزین کردن مؤلفه‌های متفاوت ذکرشده یافته‌های پژوهش در سیستم آموزشی بهداشت مدارس ابتدایی و برنامه مربیان بهداشتی مدارس می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، مدارس ابتدایی، سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی
     
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/1 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghahremani F, salimi M, neinavaie M. Comparative Comparison of Primary School Health Education in Iran, South Korea and Japan. 3 JNE. 2021; 10 (5) :61-70
URL: http://jne.ir/article-1-1308-fa.html

قهرمانی فاطمه، سلیمی مهتاب، نینوایی مژگان. مقایسه تطبیقی آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران، کره جنوبی و ژاپن. آموزش پرستاری. 1400; 10 (5) :61-70

URL: http://jne.ir/article-1-1308-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4341