[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 92-79 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای عزت نفس در رابطه ارتباط والد فرزند و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور
معصومه جعفری ندرآبادی ، فریبرز باقری ، رضا قربان جهرمی
گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، f.bagheri@srbiau.ir
چکیده:   (2031 مشاهده)

مقدمه: بررسی رفتارهایی که می­تواند منجر به سبک زندگی سالم تحصیلی برای فراگیران شود، همواره مورد علاقه پژوهشگران بوده است. هدف از این مطالعه بررسی نقش واسطه­ای عزت نفس در رابطه ارتباط والد فرزند و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور بود.
روش کار: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1400-1399در بر­ گرفت که به صورت نمونه­ گیری در دسترس تعداد ۷۴۴ نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور، پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه ارتباط والد- فرزند بود.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار نمره سبک ارتقاء دهنده تحصیلی (43/11±72/83)، سبک بازدارنده تحصیلی (62/13±02/72)، الگوی آزادی مدار (34/10±13/62) و الگوی امنیت مدار در رابطه والد-فرزند (93/13±12/65) و عزت نفس (28/4±44/33) بود. نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین سبک ارتقاء دهنده تحصیلی (12/0) و سبک بازدارنده تحصیلی (27/0) با الگوی آزادی مدار در رابطه والد-فرزند و ضریب همبستگی بین سبک بازدارنده تحصیلی (20/0) با الگوی امنیت مدار در رابطه والد-فرزند در سطح 01/0 معنادار بود. همچنین ضریب همبستگی بین سبک زندگی تحصیلی ارتقاء دهنده (11/0) و بازدارنده (21/0) با عزت نفس در سطح 01/0 معنادار بود. همچنین عزت نفس در رابطه بین رابطه والد فرزند و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور دارای نقش میانجی بود (05/0 >P).
نتیجه گیری: بر این اساس رفتارهای سبک زندگی سلامت محور در دانش آموزان با عزت نفس و ارتباط بین والد-فرزند رابطه دارد و عزت نفس در این بین دارای نقش میانجی است.

واژه‌های کلیدی:  عزت نفس، سبک زندگی سلامت محور، رابطه والد فرزند
متن کامل [PDF 364 kb]   (840 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/1 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafary Nadrabady M, Bagheri F, Ghorban Jahromi R. The Mediating Role of Self-Esteem in the Relationship between Parent-Child Relationship and Health-oriented Academic Lifestyle. 3 JNE 2022; 11 (1) :79-92
URL: http://jne.ir/article-1-1322-fa.html

جعفری ندرآبادی معصومه، باقری فریبرز، قربان جهرمی رضا. نقش واسطه ای عزت نفس در رابطه ارتباط والد فرزند و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور. آموزش پرستاری. 1401; 11 (1) :79-92

URL: http://jne.ir/article-1-1322-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645