[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 67-58 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزش فراشناخت بر تفکر انتقادی و قضاوت اخلاقی دانش آموزان ابتدایی
سیده مهنوش سید محمودی ، طاهر تیزدست ، حمیدرضا وطن خواه ، جواد خلعتبری ، شهره قربان شیرودی
دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران ، tahertizdast@yahoo.com
چکیده:   (228 مشاهده)
مقدمه: رشد و تقویت مهارت‌های فکری و اخلاقی دانش‌آموزان همواره یکی از اهداف مهم نظام‌های آموزشی کشورهای مختلف بوده است، بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزش فراشناخت بر تفکر انتقادی و قضاوت اخلاقی دانش آموزان ابتدایی بود.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی به روش پیش آزمون -و پس آزمون و گروه کنترل در سال 1398انجام گرفت. جامعه مطالعه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر چالوس در سال تحصیلی 1399-1398 بودند، که به روش نمونه‌گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره مداخله  و کنترل جای­دهی شدند. هر دو گروه به پرسش‌نامه تفکر انتقادی و قضاوت اخلاقی پاسخ دادند، گروه مداخله در 8 جلسه آموزش فراشناخت شرکت کردند، اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کووایاریانس چند متغیره و تک متغیره انجام شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمرات تفکر انتقادی قبل از آموزش فراشناخت در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 26/6 ± 78/69 ، 91/4 ±10/70 بود، که پس از آموزش فراشناخت به ترتیب57/7 ±59/80، 30/5 ±84/71 تغییر یافت. میانگین و انحراف معیار نمرات قضاوت اخلاقی قبل از آموزش فراشناخت در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 35/1 ± 63/34 ، 63/1 ±80/34 بود، که پس از آموزش فراشناخت به ترتیب33/3 ±29/39، 97/1 ±33/35 تغییر یافت. بنابراین نتایج نشان داد آموزش فراشناخت موجب افزایش تفکر انتقادی تفکر انتقادی(01/0>p، 717/14=F : و  افزایش قضاوت اخلاقی(01/0>P، 109/23=F) دانش‌آموزان شد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش توجه بیشتر صاحب‌نظران و متخصصان تعلیم و تربیت را در خصوص روش‌های بهبود تفکر انتقادی و رشد قضاوت اخلاقی را می‌رساند.  
واژه‌های کلیدی: آموزش فراشناخت، تفکر انتقادی، قضاوت اخلاقی، دانش‌آموزان ابتدایی.
متن کامل [PDF 270 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/7/26 | پذیرش: 1401/5/14 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyed Mahmoudi S M, Tizdast T, Vatankhah H R, Khalatbari J, Ghorban Shiroodi S. The Effect of Metacognition Education Program on Critical Thinking and Moral Judgment of Elementary Students. 3 JNE 2022; 11 (5) :58-67
URL: http://jne.ir/article-1-1340-fa.html

سید محمودی سیده مهنوش، تیزدست طاهر، وطن خواه حمیدرضا، خلعتبری جواد، قربان شیرودی شهره. تأثیر برنامه آموزش فراشناخت بر تفکر انتقادی و قضاوت اخلاقی دانش آموزان ابتدایی. آموزش پرستاری 1401; 11 (5) :67-58

URL: http://jne.ir/article-1-1340-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4538