اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سیستم فعالسازی بازداری رفتاری و اضطراب فراگیر دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی
|
مریم جامی ، فاطمه شهابی زاده ، محمد حسین سالاری فر ، تکتم السادات طباطبایی ، محمد حسن غنی فر  |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران ، f_shahabizadeh@yahoo.com |
|
چکیده: (2962 مشاهده) |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان بر سیستمهای فعالسازی و بازداری رفتاری و اضطراب فراگیر دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی، پیشآزمون-پسآزمون و یک گروه کنترل بود. این پژوهش بر روی 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند انجام شد. از این تعداد، 231 نفر پرسشنامه های اضطراب اجتماعی، اضطراب فراگیر و عدم تحمل بلاتکلیفی را تکمیل نمودند. 60 نفر با نمرات بالای اضطراب اجتماعی شناسایی شدند. مصاحبه تشخیصی روی این افراد براساس ملاکهای ورود و به روش هدفمند انجام گردید. افراد دارای اضطراب بالا به صورت تصادفی به دو گروه آموزش (شناختی رفتاری و تنظیم هیجان) و یک گروه کنترل تقسیم شدند. بعد از آموزش و دو ماه بعد از آن، پرسشنامه ها مجدداً بین این افراد توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نـرم افـزار SPSS 25 انجام شد.
یافته ها: آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان به طور معنیداری مولفههای فعالسازی و بازداری رفتاری را تغییر داد (05/0>p). آزمون بون فرونی نشان داد که میانگین نمرات سیستم فعالسازی رفتاری در گروه آموزش تنظیم هیجان به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. سیستم بازداری رفتاری در گروههای تنظیم هیجان و شناختی رفتاری با یکدیگر تفاوت معناداری نشان داد. آنالیز کواریانس نشان داد که آموزش شناختی رفتاری به طور معنیداری باعث کاهش مولفههای اضطراب فراگیر گردید (05/0>p). آزمون بون فرونی نشان داد که میانگین نمرات اضطراب فراگیر در گروه تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت.
نتیجه گیری: آموزش شناختی رفتاری و تنظیم هیجان بر کاهش مولفههای اضطراب فراگیر و بهبود مولفه های سیستم فعالسازی بازداری رفتاری دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی تاثیر داشت. آموزش شناختی رفتاری باید جزء برنامه های مداخلاتی در مراکز مشاوره دانشگاهها جهت افزایش بهره وری محیط آموزشی قرار بگیرد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش شناختی رفتاری، عدم تحمل بلاتکلیفی، تنظیم هیجان، سیستم فعالسازی بازداری رفتاری، اضطراب فراگیر |
|
متن کامل [PDF 353 kb]
(1268 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/8/2 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|