[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 17-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سیستم فعالسازی بازداری رفتاری و اضطراب فراگیر دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی
مریم جامی ، فاطمه شهابی زاده ، محمد حسین سالاری فر ، تکتم السادات طباطبایی ، محمد حسن غنی فر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران ، f_shahabizadeh@yahoo.com
چکیده:   (687 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان بر سیستم­های فعالسازی و بازداری رفتاری و اضطراب فراگیر دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی، پیش­آزمون-پس­آزمون و یک گروه کنترل بود. این پژوهش بر روی 300  نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند انجام شد. از این تعداد، 231 نفر پرسش­نامه­ های اضطراب اجتماعی، اضطراب فراگیر و عدم تحمل بلاتکلیفی را تکمیل نمودند.  60 نفر با نمرات بالای اضطراب اجتماعی شناسایی شدند. مصاحبه تشخیصی روی این افراد براساس ملاکهای ورود و به روش هدفمند انجام گردید. افراد دارای اضطراب بالا به صورت تصادفی به دو گروه آموزش (شناختی رفتاری و تنظیم هیجان) و یک گروه کنترل تقسیم شدند. بعد از آموزش و دو ماه بعد از آن، پرسش­نامه ­ها مجدداً بین این افراد توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با نـرم افـزار SPSS 25 انجام شد.
یافته ­ها: آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان به طور معنی‌داری مولفه‌های فعالسازی و بازداری رفتاری را تغییر داد (05/0>p). آزمون بون فرونی نشان داد که میانگین نمرات سیستم فعال­سازی رفتاری در گروه­ آموزش تنظیم هیجان به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. سیستم بازداری رفتاری در گروههای تنظیم هیجان و شناختی رفتاری با یکدیگر تفاوت معناداری نشان داد. آنالیز کواریانس نشان داد که آموزش شناختی رفتاری به طور معنی‌داری باعث کاهش مولفه‌های اضطراب فراگیر گردید (05/0>p). آزمون بون فرونی نشان داد که میانگین نمرات اضطراب فراگیر در گروه­ تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت.
نتیجه ­گیری: آموزش شناختی رفتاری و تنظیم هیجان بر کاهش مولفه‌های اضطراب فراگیر و بهبود مولفه­ های سیستم فعالسازی بازداری رفتاری دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی تاثیر داشت. آموزش شناختی رفتاری باید جزء برنامه ­های مداخلاتی در مراکز مشاوره دانشگاه­ها جهت افزایش بهره ­وری محیط آموزشی قرار بگیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی رفتاری، عدم تحمل بلاتکلیفی، تنظیم هیجان، سیستم فعالسازی بازداری رفتاری، اضطراب فراگیر
متن کامل [PDF 353 kb]   (425 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/8/2 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jami F, Shahabizadeh F, Salarifar M H, Tabatabaee T, Ghanifar H. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Education based on Intolerance of Uncertainty and Emotional Regulation on Behavioral Activation/Inhibition Systems and Generalized Anxiety Disorder of Students with Social Anxiety Disorder. 3 JNE. 2022; 11 (3) :1-17
URL: http://jne.ir/article-1-1343-fa.html

جامی مریم، شهابی زاده فاطمه، سالاری فر محمد حسین، طباطبایی تکتم السادات، غنی فر محمد حسن. اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سیستم فعالسازی بازداری رفتاری و اضطراب فراگیر دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. آموزش پرستاری. 1401; 11 (3) :17-1

URL: http://jne.ir/article-1-1343-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463