[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 76-65 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش خوش بینی بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی
مسلم بشکار ، زهرا نیک منش ، فرهاد کهرازئی
دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، znikmanesh@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (1377 مشاهده)
مقدمه: توجه به ادراک شایستگی و کیفیت زندگی در دانش آموزان به دلیل نقش اثرگذار آن بر سلامت روانی، جسمی  و اجتماعی لازم است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خوش‌بینی بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی بود.
روش کار: در پژوهشی شبه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه، از دانش­آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1399-1400، تعداد 30 نفر به شیوه نمونه­­گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ و به مقیاس ادراک شایستگی هارتر و کیفیت زندگی راونز سیبری و همکاران پاسخ دادند. دانش­آموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش خوش‌بینی سلیگمن، قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره در سطح معنی‌داری 05/0= α انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان بین ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه تفاوت معنی‌داری وجود دارد (01/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش خوش‌بینی باعث ارتقای ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی شد، بنابراین نتایج پژوهش توجه بیشتر متصدیان عرصه تعلیم و  تربیت درزمینه تأثیر خوش‌بینی بر بهبود وضعیت روانشناختی دانش آموزان را می‌طلبد.
واژه‌های کلیدی: خوش بینی، ادراک شایستگی، کیفیت زندگی، دانش آموزان.
متن کامل [PDF 268 kb]   (806 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/8/2 | پذیرش: 1400/9/24 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beshkar M, Nikomanesh Z, Kahrazei F. The Effectiveness of Optimism on Students' Perception of Competence and Quality of life. 3 JNE 2022; 10 (6) :65-76
URL: http://jne.ir/article-1-1344-fa.html

بشکار مسلم، نیک منش زهرا، کهرازئی فرهاد. اثربخشی آموزش خوش بینی بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی. آموزش پرستاری. 1400; 10 (6) :65-76

URL: http://jne.ir/article-1-1344-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645