اثربخشی آموزش خوش بینی بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی
|
مسلم بشکار ، زهرا نیک منش ، فرهاد کهرازئی  |
دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، znikmanesh@ped.usb.ac.ir |
|
چکیده: (1948 مشاهده) |
مقدمه: توجه به ادراک شایستگی و کیفیت زندگی در دانش آموزان به دلیل نقش اثرگذار آن بر سلامت روانی، جسمی و اجتماعی لازم است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خوشبینی بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی بود.
روش کار: در پژوهشی شبه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه، از دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1399-1400، تعداد 30 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ و به مقیاس ادراک شایستگی هارتر و کیفیت زندگی راونز سیبری و همکاران پاسخ دادند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش خوشبینی سلیگمن، قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره در سطح معنیداری 05/0= α انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان بین ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه تفاوت معنیداری وجود دارد (01/0>P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش خوشبینی باعث ارتقای ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی شد، بنابراین نتایج پژوهش توجه بیشتر متصدیان عرصه تعلیم و تربیت درزمینه تأثیر خوشبینی بر بهبود وضعیت روانشناختی دانش آموزان را میطلبد. |
|
واژههای کلیدی: خوش بینی، ادراک شایستگی، کیفیت زندگی، دانش آموزان. |
|
متن کامل [PDF 268 kb]
(1094 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/8/2 | پذیرش: 1400/9/24 | انتشار: 1400/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|