[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 15-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه های درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران و دانشگاه های منتخب
فاطمه بیات شاهپرست ، طاهره نجفی قزلجه ، ندا دهقانی ، ندا سلیمی ، دانیال کوهستانی
دانشگاه علوم پزشکی ایران ، fatemeh.shahparast.70@gmail.com
چکیده:   (1020 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با جان هاپکینز آمریکا، تورنتو کانادا، پنسیلوانیا و کینگ انگلستان و ارائه پیشنهادات کاربردی جهت ارتقاء کیفیت برنامه اموزشی انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی )تطبیقی( در سال 1400 انجام شده است. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در دانشگاه های معتبر جهان، دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، کانادا، پنسیلوانیا و کینگ انگلستان بدلیل تشابه نسبی رشته انتخاب شده و برنامه های آموزشی از نظر  فلسفه، چشم انداز، رسالت، ارزش ها، طول دوره، جایگاه و وظایف شغلی، گرایش ها، دروس ارائه شده و نحوه پذیرش دانشجو مورد تحلیل قرار گرفت)به روش الگوی Beredy  (و نقاط قوت و ضعف انها ارزیابی گردید.
یافته ها: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران دارای فلسفه، چشم انداز، رسالت، ارزش ها، طول دوره، جایگاه و وظایف شغلی، گرایش ها، دروس ارائه شده، نحوه پذیرش در ایران با کشورهای منتخب متفاوت می باشد. یکسان بودن فلسفه برای همه گرایش های کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، فراهم بودن فرصت برای تحصیل به صورت پاره وقت، طول دوره بیش از 3 سال، عدم انتخاب افراد بر اساس آزمون سراسری، برگزاری مصاحبه جهت پذیرش، اخذ توصیه نامه، ارائه دروسی علاوه بر دروس موجود در برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران، جزء یافته هایی است که با برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران متفاوت است. در بخش یافته های این مطالعه به تفصیل به شرح ان پرداخته شده است.
نتیجه گیری: مقایسه نظام آموزشی کارشناسی ارشد ایران و 4 دانشگاه منتخب نشان داد که باید با استفاده از برنامه های دانشگاه های برتر جهان و بومی سازی آن  و نیز راهکار های بیان شده در متن، در جهت اعتلای سیستم آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران گام برداشت.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری کودکان
متن کامل [PDF 357 kb]   (405 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/25 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bayat shahparast F, Najafi T, Dehghani N, salimi N, KOHESTANI D. A Comparative Study of Iranian Pediatric Nursing Master's Curricula and Selected Universities. 3 JNE 2023; 12 (1) :1-15
URL: http://jne.ir/article-1-1350-fa.html

بیات شاهپرست فاطمه، نجفی قزلجه طاهره، دهقانی ندا، سلیمی ندا، کوهستانی دانیال. بررسی تطبیقی برنامه های درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران و دانشگاه های منتخب. آموزش پرستاری. 1402; 12 (1) :1-15

URL: http://jne.ir/article-1-1350-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645