مقایسهی تاثیر آموزش چهره به چهره و ویدئویی رژیم غذایی برکیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز: کارآزمایی بالینی
|
طاهره بلوچی بیدختی ، رسول سلیمانی مقدم ، ابوالفضل قدیمی فر  |
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، rasool.solaimani@yahoo.com |
|
چکیده: (1534 مشاهده) |
مقدمه: تبعیت از رژیم غذایی در بیماران دیالیزی از چالشهای مهم مراقبتی است که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد. آموزش با تغییر سطح آگاهی، نگرش و عملکرد میتواند موجب تغییر در رفتار گردد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش چهرهبهچهره و ویدئویی رژیم غذایی برکیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی دو سوکور است که سال 1396-1395 در شهر مشهد بر روی 180 بیمار همودیالیزی که بر اساس معیارهای ورود انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه آموزش چهرهبهچهره، ویدئویی وکنترل قرار گرفتند، انجام گردید. مداخله شامل: آموزش رژیمغذایی 45-30 دقیقه 2 مرتبه به فاصله یک هفته بود. دادهها به وسیله پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و کیفیت زندگی SF-36 قبل از مداخله و به فاصله یک و نیم ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی و تحلیلی با آزمونهای آماری آنالیز واریانس یک طرفه، کای دو، کروسکال والیس انجام و سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که قبل از مداخله سه گروه در ابعاد وضعیت جسمانی، محدودیت جسمی، خستگی، محدودیت روانی، عملکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی باهم تفاوت آماری معنیداری نداشتند و تنها در بعد حس خوب بودن تفاوت آماری معنیداری داشتند(009/0=p) ، ولی بعد از مداخله در تمام ابعاد به جزء وضعیت جسمانی باهم تفاوت آماری معنیداری داشتند (05/0>p) و با انجام تست تعقیبی توکی مشخص شد که این تفاوت در گروه ویدئویی با دو گروه چهرهبهچهره و کنترل معنیدار بود ولی بین دو گروه چهرهبهچهره و کنترل تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری:نتایج به دست آمده نشان داد که نمره کل کیفیت زندگی بعد از مداخله در گروه آموزش ویدئویی بیشتر از گروه چهرهبهچهره میباشد، لذا به کارگیری روش آموزشی ویدئویی توسط مراقبین بهداشتی جهت ارتقاء کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی توصیه میشود.
|
|
واژههای کلیدی: نارسایی کلیوی، کیفیت زندگی، آموزش، رژیم غذایی |
|
متن کامل [PDF 337 kb]
(632 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1401/5/13 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|