[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 67-57 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش ویژگی‌های شخصیتی و هویت‌یابی حرفه ای در نگرش پرستاران نسبت به یادگیری بین حرفه ای
حسین تقوی ، علی رضائی شریف ، علی خالق خواه ، لیلا اصلانی
دانشگاه محقق اردبیلی ، taqavi2004@gmail.com
چکیده:   (1882 مشاهده)
مقدمه: به دلیل تیمی بـودن ماهیـت مراقبت، همکاری‏های بین حرفه ای به‌عنوان یکی از اصول مؤثر آموزش و مداخلات پزشکی جا افتاده است؛ اثربخشی این همکاری با عوامل فردی، ساختاری و اجتماعی-فرهنگی متنوعی مرتبط است؛ تحقیق حاضر با تمرکز بر برخی از این متغیرها و با هدف بررسی نقش ویژگی های شخصیتی و نوع هویت یابی حرفه ای پرستاران دانشگاه علوم پزشکی نسبت به یادگیری بین حرفه ای انجام ‌شده است. 
روش کار: تحقیق از نظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش جمع آوری داده ها، همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود که 310 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. داده های مطالعه از طریق پرسشنامه های شخصیت نئو، آمادگی برای یادگیری بین حرفه ای پارسل و بلای و هویت حرفه ای دیلاس جمع آوری شدند. برای بررسی روابط بین متغیرها نیز از آزمون های همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون استفاده شد. 
یافته ها: یافته های به‌ دست‌ آمده نشان داد که ابعاد برونگرایی، گشودگی، همسازی و وظیفه‌شناسی بر نگرش پرستاران نسبت به یادگیری بین حرفه ای پرستاران تأثیر مستقیم دارد (01/0>p)؛ همچنین پرستارانی که هویت حرفه ای موفق دارند، به شکل معناداری، نگرش مثبت‌تری برای یادگیری بین حرفه ای دارند (01/0>p). علاوه بر این نقش تعدیل گرانه هویت حرفه ای در روابط بین دو متغیر ویژگی های شخصیتی و یادگیری بین حرفه ای هم نسبتاً کم برآورد شده است. 
نتیجه گیری: وجود رابطه معنادار بین ویژگی های شخصیتی پرستاران و نگرش آن‌ها نسبت به یادگیری بین حرفه ای می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد نگرش مثبت به همکاری در پرستاران باشد. سازگاری ابعاد شخصیتی افراد یک تیم پزشکی با یکدیگر نیز امکان بهبود تعاملات بین فردی و همکاری را فراهم می کند. با تدارک موقعیت هایی که برای فرد امکان کسب هویت موفق را مهیا می کند، می توان آمادگی لازم را برای یادگیری بین حرفه ای در پرستاران به وجود آورد.
 
واژه‌های کلیدی: پرستاری، شخصیت، هویت حرفه ای، یادگیری بین حرفه ای، آموزش پزشکی.
متن کامل [PDF 331 kb]   (553 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/10 | پذیرش: 1401/7/13 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taqavi H, Rezaeisharif A, Khaleghkhah A, Aslani L. Investigating the Role of Personality Characteristics and Professional Identification in Nurses Attitudes Toward Interprofessional Learning. 3 JNE 2022; 11 (4) :57-67
URL: http://jne.ir/article-1-1368-fa.html

تقوی حسین، رضائی شریف علی، خالق خواه علی، اصلانی لیلا. نقش ویژگی‌های شخصیتی و هویت‌یابی حرفه ای در نگرش پرستاران نسبت به یادگیری بین حرفه ای. آموزش پرستاری. 1401; 11 (4) :57-67

URL: http://jne.ir/article-1-1368-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710