[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 52-44 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود رشد عاطفی دانشجویان پرستاری مبتنی بر نظریه رشد بخشیدن و الگوشدن
فاطمه رستمی ، عباس عبادی ، مرتضی خاقانی زاده ، جمیله مختاری نوری
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
چکیده:   (1180 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش مهم مهارت ‌های ارتباطی در پرستاری، مربیان پرستاری ازنظر داشتن تجارب آموزشی، عملی و احساس مسئولیت، همچنین پذیرش به‌عنوان الگو از سوی دانشجویان، نقش مهمی در شکل‌گیری رفتار دانشجویان و ازجمله رفتارهای مربوط به رشد عاطفی به عهده‌ دارند. این مطالعه باهدف بهبود رشد عاطفی دانشجویان پرستاری مبتنی بر نظریه رشد بخشیدن و الگوشدن انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک اقدام پژوهی مشارکتی بود. تمامی دانشجویان کارشناسی پرستاری ورودی بهمن 1393 شاغل به تحصیل(30 نفر) در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) در این مطالعه مشارکت داشتند. پس از طراحی پرسشنامه استاندارد و قابل اعتماد، وضعیت رشد عاطفی مورد سنجش قرار گرفت. راهکارهای قابل اجرای بهبود رشد عاطفی با استفاده از مرور متون مرتبط، مصاحبه با اساتید و جلسات بحث گروهی با دانشجویان گروه هدف مشخص شد. در مرحله اجرا برخی از راهکارهایی که قابلیت اجرا داشتند مورد اجرا قرار گرفتند. رشد عاطفی دانشجویان در 4 زمان (در ابتدای مطالعه(اسفند ماه 1394)، دو بار در طول مطالعه و در انتهای مطالعه(بهمن ماه 1396)) سنجیده شد.
 یافته‌ها: نمره کل رشد عاطفی دانشجویان در ابتدای مطالعه 9/18 ± 9/90 بود. عمده راهکارهای مشخص شده در مرحله برنامه ریزی، در زمینه ارتباط موثر، انگیزه، اعتماد به نفس و حس هویت مثبت بودند که پس از اجرای برخی راهکارها در مرحله اجرا، در نهایت نمرات رشد عاطفی در حیطه‌های هویت مثبت، ارتباط مؤثر و انگیزه و همچنین نمره کل رشد عاطفی دانشجویان پرستاری در زمان‌های مختلف نسبت به قبل افزایش یافت؛ به طوری که در طول دو سال نمره کل رشد عاطفی دانشجویان از9/18 ± 9/90 به 8/11 ± 9/97 افزایش یافت.
نتیجه‌گیری: با بکارگیری اقداماتی در جهت بهبود رشد عاطفی مانند ایجاد محیط مناسب برای تعاملات موثر بین اساتید و دانشجویان و کمک در جهت افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در دانشجویان،  می‌توان به بهبود رشد عاطفی دانشجویان کمک کرد.
واژه‌های کلیدی: اقدام پژوهی مشارکتی، رشد عاطفی، دانشجویان پرستاری، نظریه رشد بخشیدن و الگو شدن
متن کامل [PDF 440 kb]   (451 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/17 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami F, Ebadi A, Khaghanizade M, Mokhtari Nouriooo J. Emotional Growth Improvement in Nursing Students based on Growing up and Role Modeling Theories. 3 JNE 2022; 11 (2) :44-52
URL: http://jne.ir/article-1-1372-fa.html

رستمی فاطمه، عبادی عباس، خاقانی زاده مرتضی، مختاری نوری جمیله. بهبود رشد عاطفی دانشجویان پرستاری مبتنی بر نظریه رشد بخشیدن و الگوشدن. آموزش پرستاری. 1401; 11 (2) :44-52

URL: http://jne.ir/article-1-1372-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645