[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره ۱۲، شماره ۱ - ( فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ ) ::
جلد ۱۲ شماره ۱ صفحات ۸۷-۷۴ برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و روانسنجی ابزار تعیین نیازهای آموزش ضمن خدمت پرستاران در مراقبت تسکینی
طاهره اشک تراب ، فاطمه هومانی مجدآبادی ، مهناز ایلخانی
دانشکده پرستاری-مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ، Taherehashk@gmail.com
چکیده:   (۱۵۹۸ مشاهده)
مقدمه: پرستاران نقش محوری در تیم مراقبت تسکینی دارند، بنابر این ارزیابی نیاز به آموزش مراقبت‏های تسکینی در ارتباط با آموزش ضمن خدمت برای پرستاران بسیار مهم است. هدف مطالعه حاضر ترجمه و روانسنجی اولیه ابزار تعیین نیازهای آموزش ضمن خدمت پرستاران در مراقبت تسکینی است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه روش‏شناختی و مقطعی است، که در سال 1399 در بیمارستان آیت‏الله خوانساری شهرستان اراک انجام شد.. پرسشنامه چینی ابزار بررسی نیاز به آموزش ضمن خدمت پرستاران که دارای 6 حیطه و 40 سوال است، بر اساس روش استاندارد به زبان فارسی ترجمه شد و روایی محتوا، روایی صوری، همسانی درونی، ثبات و خطای معیار اندازه‏گیری، پارامتر توافق و قابلیت پاسخگویی ابزار در بین 120 پرستار شاغل بیمارستان آیت‏اله خوانساری اراک درسال 1400بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده‏ها با استفاده از آمار توصیفی، محاسبه آلفــای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی دو رشته‏ای و چند رشته‏ای انجام شد
یافته هادر مطالعه حاضر CVR برابر 87/0 و CVI برای هر گویه و همچنین S-CVI/Ave از نظر ارتباط و وضوح بیشتر از 90% به دست آمد. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه پایانی با 40 گویه، برابر 93/0 و ICC برای کل ابزار 95/0 براورد شد که نشان از تائید پایایی پرسشنامه بود. همچنین سطح زیر منحنی مشخصه عملکرد بیانگر قابلیت پاسخگویی ابزار بود و نتایج خطای معیار اندازه‏گیری نشان داد که پایاترین عامل، عامل ملاحظات فرهنگی و معنوی و سپس عامل مفهوم مراقبت تسکینی است همچنین نتایج پارامتر توافق، مثبت تفسیر شد. بیشترین نیاز آموزشی مرتبط با بعد کنترل علائم و تسکین درد و کمترین نیاز مرتبط با ملاحظات فرهنگی و معنوی بود.
 نتیجه‌گیری:ابزار تعیین نیازهای آموزش ضمن خدمت پرستاران در مراقبت تسکینی به عنوان یک ابزار معتبر و قابل اعتماد می‏تواند نیازهای آموزشی ضمن خدمت در مورد مراقبت تسکینی را تعیین کند.


 
واژه‌های کلیدی: پرستار، مراقبت تسکینی، آموزش، نیاز سنجی، ضمن خدمت
متن کامل [PDF 324 kb]   (۹۰۰ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/6 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AshkTorab T, Hoomani Majdabadi F, Ilkhani M. Psychometric Parameters of the Persian Version of Needs Scale for Nurses Receiving In-Service Palliative Care Education. 3 JNE 2023; 12 (1) :74-87
URL: http://jne.ir/article-1-1379-fa.html

اشک تراب طاهره، هومانی مجدآبادی فاطمه، ایلخانی مهناز. بررسی و روانسنجی ابزار تعیین نیازهای آموزش ضمن خدمت پرستاران در مراقبت تسکینی. آموزش پرستاری. ۱۴۰۲; ۱۲ (۱) :۷۴-۸۷

URL: http://jne.ir/article-۱-۱۳۷۹-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710