دانشکده پرستاری-مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ، Taherehashk@gmail.com
چکیده: (1690 مشاهده)
مقدمه:پرستاران نقش محوری در تیم مراقبت تسکینی دارند، بنابر این ارزیابی نیاز به آموزش مراقبتهای تسکینی در ارتباط با آموزش ضمن خدمت برای پرستاران بسیار مهم است. هدف مطالعه حاضر ترجمه و روانسنجی اولیه ابزار تعیین نیازهای آموزش ضمن خدمت پرستاران در مراقبت تسکینی است. روش کار:مطالعه حاضر یک مطالعه روششناختی و مقطعی است، که در سال 1399 در بیمارستان آیتالله خوانساری شهرستان اراک انجام شد.. پرسشنامه چینی ابزار بررسی نیاز به آموزش ضمن خدمت پرستاران که دارای 6 حیطه و 40 سوال است، بر اساس روش استاندارد به زبان فارسی ترجمه شد و روایی محتوا، روایی صوری، همسانی درونی، ثبات و خطای معیار اندازهگیری، پارامتر توافق و قابلیت پاسخگویی ابزار در بین 120 پرستار شاغل بیمارستان آیتاله خوانساری اراک درسال 1400بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی، محاسبه آلفــای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی دو رشتهای و چند رشتهای انجام شد یافته ها: در مطالعه حاضر CVR برابر 87/0 و CVIبرای هر گویهو همچنینS-CVI/Aveاز نظر ارتباط و وضوح بیشتر از 90% به دست آمد. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه پایانی با 40 گویه، برابر 93/0 و ICC برای کل ابزار 95/0 براورد شد که نشان از تائید پایایی پرسشنامه بود. همچنین سطح زیر منحنی مشخصه عملکرد بیانگر قابلیت پاسخگویی ابزار بود و نتایج خطای معیار اندازهگیری نشان داد که پایاترین عامل، عامل ملاحظات فرهنگی و معنوی و سپس عامل مفهوم مراقبت تسکینی است همچنین نتایج پارامتر توافق، مثبت تفسیر شد. بیشترین نیاز آموزشی مرتبط با بعد کنترل علائم و تسکین درد و کمترین نیاز مرتبط با ملاحظات فرهنگی و معنوی بود. نتیجهگیری:ابزار تعیین نیازهای آموزش ضمن خدمت پرستاران در مراقبت تسکینی به عنوان یک ابزار معتبر و قابل اعتماد میتواند نیازهای آموزشی ضمن خدمت در مورد مراقبت تسکینی را تعیین کند.
AshkTorab T, Hoomani Majdabadi F, Ilkhani M. Psychometric Parameters of the Persian Version of Needs Scale for Nurses Receiving In-Service Palliative Care Education. 3 JNE 2023; 12 (1) :74-87 URL: http://jne.ir/article-1-1379-fa.html
اشک تراب طاهره، هومانی مجدآبادی فاطمه، ایلخانی مهناز. بررسی و روانسنجی ابزار تعیین نیازهای آموزش ضمن خدمت پرستاران در مراقبت تسکینی. آموزش پرستاری. 1402; 12 (1) :74-87