[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 20-10 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر کیفیت خواب و مؤلفه های آن در پرستاران
رویا چریکی ، خسرو رمضانی ، بهرام موحدزاده
استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Kh.ramezani@gmail.com
چکیده:   (242 مشاهده)
مقدمه:  خواب هر فردی با سلامتی او در ارتباط است و پرستاران به دلیل نوع شغل­شان بیشتر از دیگران در معرض خواب با کیفیت پایین هستند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فراشناخت بر کیفیت خواب و مؤلفه­های آن در پرستاران بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی­گیری با گروه کنترل بود. با روش نمونه گیری در دسترس 36 نفر پرستار از بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399  براساس ملاک های ورود و خروج به مطالعه انتخاب شدند، و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 18 نفر). گروه آزمایش  تحت آموزش  12 جلسه 75 دقیقه­ای آموزش مبتنی بر فراشناخت قرار گرفتند. مشارکت کنندگان با پرسشنامه جمعیت شناسی در ابتدا و پرسشنامه کیفیت خواب پیترزبورگ در 3 مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده گردید.
یافته: میانگین­ و انحراف معیار نمرات کیفیت خواب قبل از آموزش در گروه‌ آزمایش و کنترل به‌ترتیب 1/80±13/11­ و 1/93±11/72­ بود که پس از آموزش در پس‌آزمون به 2/35±8/44 و 2/27±12/28 و در پیگیری به 1/56±7/72 و 2/21±11/78 تغییر یافت. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که میانگین کیفیت خواب و مؤلفه­های کیفیت ذهنی خواب، تأخیر در به خواب رفتن، مدت زمان خواب و میزان بازدهی خواب در گروه‌ آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون تا پیگیری معنادار بوده (0/001>p) است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر فراشناخت به پرستاران می­تواند روش مناسبی برای بهبود کیفیت خواب از طریق تاثیر گذاری بر مؤلفه های کیفیت ذهنی خواب، اختلال عملکرد روزانه، تاخیر در به خواب رفتن و میزان بازدهی خواب باشد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش فراشناخت، کیفیت خواب، نشانه های بی خوابی، پرستاران
متن کامل [PDF 280 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/20 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cheriki R, Ramezani K, Movahedzadeh B. The Effectiveness of Training Based on Metacognition on Sleep Quality and Insomnia Symptoms in Nurses. 3 JNE 2022; 11 (5) :10-20
URL: http://jne.ir/article-1-1417-fa.html

چریکی رویا، رمضانی خسرو، موحدزاده بهرام. اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر کیفیت خواب و مؤلفه های آن در پرستاران. آموزش پرستاری 1401; 11 (5) :20-10

URL: http://jne.ir/article-1-1417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4538