اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر کیفیت خواب و مؤلفه های آن در پرستاران
|
رویا چریکی ، خسرو رمضانی ، بهرام موحدزاده |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Kh.ramezani@gmail.com |
|
چکیده: (1385 مشاهده) |
مقدمه: خواب هر فردی با سلامتی او در ارتباط است و پرستاران به دلیل نوع شغلشان بیشتر از دیگران در معرض خواب با کیفیت پایین هستند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فراشناخت بر کیفیت خواب و مؤلفههای آن در پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. با روش نمونه گیری در دسترس 36 نفر پرستار از بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399 براساس ملاک های ورود و خروج به مطالعه انتخاب شدند، و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 18 نفر). گروه آزمایش تحت آموزش 12 جلسه 75 دقیقهای آموزش مبتنی بر فراشناخت قرار گرفتند. مشارکت کنندگان با پرسشنامه جمعیت شناسی در ابتدا و پرسشنامه کیفیت خواب پیترزبورگ در 3 مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده گردید.
یافته: میانگین و انحراف معیار نمرات کیفیت خواب قبل از آموزش در گروه آزمایش و کنترل بهترتیب 1/80±13/11 و 1/93±11/72 بود که پس از آموزش در پسآزمون به 2/35±8/44 و 2/27±12/28 و در پیگیری به 1/56±7/72 و 2/21±11/78 تغییر یافت. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که میانگین کیفیت خواب و مؤلفههای کیفیت ذهنی خواب، تأخیر در به خواب رفتن، مدت زمان خواب و میزان بازدهی خواب در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون تا پیگیری معنادار بوده (0/001>p) است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر فراشناخت به پرستاران میتواند روش مناسبی برای بهبود کیفیت خواب از طریق تاثیر گذاری بر مؤلفه های کیفیت ذهنی خواب، اختلال عملکرد روزانه، تاخیر در به خواب رفتن و میزان بازدهی خواب باشد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش فراشناخت، کیفیت خواب، نشانه های بی خوابی، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 280 kb]
(529 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/20 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|