[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1401 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 71-62 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش هوش معنوی و فرهنگی در پیش‌بینی تفکر راهبردی دانشجویان
بیتا بمانیان ، نسیبه مجدی ، زهرا لاری گل ، میثم صادقی
موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران ، m.sadeghi@icss.ac.ir
چکیده:   (1028 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت تفکر راهبردی، شناسایی و تقویت عوامل مؤثر بر آن ضروری به نظر می‌رسد؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف نقش هوش معنوی و فرهنگی در پیش‌بینی تفکر راهبردی دانشجویان انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان مشغول به فعالیت در پارک علم و فناوری و واحدهای فناور وابسته به پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در سال 1398 بودند، 144 نفر دانشجو بر اساس جدول گجرسی و مورگان به شیوه نمونه‌گیری در دسترس بر اساس ملاک ورود و خروج انتخاب و به پرسش‌نامه‌های هوش معنوی کینگ (2008)، هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004) و تفکر راهبردی گلدمن (2006) پاسخ دادند. در تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 در سطح معنی داری(05/0>p) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین مؤلفه‌های هوش معنوی و فرهنگی با تفکر راهبردی دانشجویان رابطۀ معنادار وجود داشت (01/0>P). بر اساس نتایج رگرسیون، هوش معنوی، ۷/۵۲ درصد و مؤلفه‌های هوش فرهنگی 7/46 درصد از واریانس تفکر راهبردی دانشجویان را پیش‌بینی کردند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان گفت که از طریق هوش معنوی و فرهنگی می‌توان تفکر راهبردی دانشجویان را پیش بینی نمود، بنابراین لازم است متصدیان نظام آموزشی به نقش هوش معنوی و فرهنگی دانشجویان در تفکر راهبردی توجه ویژه داشته باشند.
 
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، هوش فرهنگی، تفکر راهبردی، دانشجویان
متن کامل [PDF 277 kb]   (523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/31 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bemanian B, Majdi N, Lari Gol Z, Sadeghi M. The role of Spiritual and Cultural Intelligence in predicting students' Strategic Thinking. 3 JNE 2022; 11 (6) :62-71
URL: http://jne.ir/article-1-1421-fa.html

بمانیان بیتا، مجدی نسیبه، لاری گل زهرا، صادقی میثم. نقش هوش معنوی و فرهنگی در پیش‌بینی تفکر راهبردی دانشجویان. آموزش پرستاری. 1401; 11 (6) :62-71

URL: http://jne.ir/article-1-1421-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660