نقش هوش معنوی و فرهنگی در پیشبینی تفکر راهبردی دانشجویان
|
بیتا بمانیان ، نسیبه مجدی ، زهرا لاری گل ، میثم صادقی |
موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران ، m.sadeghi@icss.ac.ir |
|
چکیده: (1028 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به اهمیت تفکر راهبردی، شناسایی و تقویت عوامل مؤثر بر آن ضروری به نظر میرسد؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف نقش هوش معنوی و فرهنگی در پیشبینی تفکر راهبردی دانشجویان انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان مشغول به فعالیت در پارک علم و فناوری و واحدهای فناور وابسته به پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در سال 1398 بودند، 144 نفر دانشجو بر اساس جدول گجرسی و مورگان به شیوه نمونهگیری در دسترس بر اساس ملاک ورود و خروج انتخاب و به پرسشنامههای هوش معنوی کینگ (2008)، هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004) و تفکر راهبردی گلدمن (2006) پاسخ دادند. در تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نرمافزار SPSS نسخه 22 در سطح معنی داری(05/0>p) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین مؤلفههای هوش معنوی و فرهنگی با تفکر راهبردی دانشجویان رابطۀ معنادار وجود داشت (01/0>P). بر اساس نتایج رگرسیون، هوش معنوی، ۷/۵۲ درصد و مؤلفههای هوش فرهنگی 7/46 درصد از واریانس تفکر راهبردی دانشجویان را پیشبینی کردند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که از طریق هوش معنوی و فرهنگی میتوان تفکر راهبردی دانشجویان را پیش بینی نمود، بنابراین لازم است متصدیان نظام آموزشی به نقش هوش معنوی و فرهنگی دانشجویان در تفکر راهبردی توجه ویژه داشته باشند.
|
|
واژههای کلیدی: هوش معنوی، هوش فرهنگی، تفکر راهبردی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 277 kb]
(523 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/2/31 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/10/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|