[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 48-36 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی سیاست گذاری در آموزش پرستاری ایران ، کانادا، آمریکا و نپال
مریم نظام زاده ، مرتضی خاقانی زاده
دانشکده پرستاری بقیه ا... ، 2014mortezakh@gmail.com
چکیده:   (887 مشاهده)

مقدمه: توجه به سیاست­های کارآمد در حوزه آموزش پرستاری و بررسی کیفیت آن، سبب نهادینه شدن نظام آموزشی کارآمد در حوزه پرستاری خواهد شد. بدین منظور مطالعه­ای تطبیقی در این حوزه با سایر کشورها انجام شد تا به نقاط قوت و خلاءهای موجود پی ببریم.  این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی سیاستگذاری آموزش پرستاری ایران، کانادا، آمریکا و نپال انجام شده است.
روش کار: مقاله حاضر به صورت تطبیقی در سال 1401 انجام شد. جستجوی متون بدون محدودیت زمانی با کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی: "مقایسه تطبیقی"(Comparative Comparison)، "سیاستگذاری" (policy making )، " آموزش پرستاری" (nursing education) در سایت ها و پایگاه­های مرتبط با سیاستگذاری برنامه آموزش پرستاری با بهره­گیری از موتورهای جستجوگرgoogle , google  scholar  انجام شد. 25 مطالعه به زبان فارسی یا انگلیسی به صورت دسترسی کامل به متن مقاله وارد مطالعه شدند. برای انجام مقایسه تطبیقی از الگوی Bereday در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه استفاده شد.
یافته ها: مقایسه سیاستگذاری­های چهار کشور نشان داد که سیاستگذاری در کانادا بر آموزش پرستاری پاسخگو، با توجه به نیاز جامعه و در آمریکا سیاست­های آموزشی مبتنی بر قانون و فعالیت محور بوده است. در نپال با وجود تحول سیاستگذاری­های آموزشی اما همچنان نقایصی در این زمینه وجود دارد. در ایران برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با نگاه به وضعیت آینده تدوین شده است. 
نتیجه گیری: بر اساس نتایج، به منظور ارتقاء و بهبود سیاستگذاری در حوزه آموزش پرستاری، توسعه نیروی انسانی و حمایت از نیروی بالینی، آموزشی و دانشجویان و همچنین مشارکت آنان در تدوین سیاستگذاری­ها، اثر بخشی و قابلیت اجرایی آن را افزایش خواهد داد. بازبینی دوره­ای و شناسایی سیاست­های مورد نیاز بر اساس نیاز جامعه و انتقال دانش به بالین با ایجاد ارتباط قوی میان دانشکده­های پرستاری و بالین، به حرفه­ای شدن نیروی پرستاری کمک خواهد کرد.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، مقایسه، سیاستگذاری، آموزش پرستاری، ایران، آمریکا، کانادا، نپال.
متن کامل [PDF 324 kb]   (498 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/6 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nezamzadeh M, khaghanizadeh M. Comparative Comparison of Policy Making in Nursing Education in Iran, Canada, USA and Nepal. 3 JNE 2023; 12 (1) :36-48
URL: http://jne.ir/article-1-1431-fa.html

نظام زاده مریم، خاقانی زاده مرتضی. مقایسه تطبیقی سیاست گذاری در آموزش پرستاری ایران ، کانادا، آمریکا و نپال. آموزش پرستاری. 1402; 12 (1) :36-48

URL: http://jne.ir/article-1-1431-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657