مقایسه تطبیقی سیاست گذاری در آموزش پرستاری ایران ، کانادا، آمریکا و نپال
|
مریم نظام زاده ، مرتضی خاقانی زاده ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
دانشکده پرستاری بقیه ا... ، 2014mortezakh@gmail.com |
|
چکیده: (887 مشاهده) |
مقدمه: توجه به سیاستهای کارآمد در حوزه آموزش پرستاری و بررسی کیفیت آن، سبب نهادینه شدن نظام آموزشی کارآمد در حوزه پرستاری خواهد شد. بدین منظور مطالعهای تطبیقی در این حوزه با سایر کشورها انجام شد تا به نقاط قوت و خلاءهای موجود پی ببریم. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی سیاستگذاری آموزش پرستاری ایران، کانادا، آمریکا و نپال انجام شده است.
روش کار: مقاله حاضر به صورت تطبیقی در سال 1401 انجام شد. جستجوی متون بدون محدودیت زمانی با کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی: "مقایسه تطبیقی"(Comparative Comparison)، "سیاستگذاری" (policy making )، " آموزش پرستاری" (nursing education) در سایت ها و پایگاههای مرتبط با سیاستگذاری برنامه آموزش پرستاری با بهرهگیری از موتورهای جستجوگرgoogle , google scholar انجام شد. 25 مطالعه به زبان فارسی یا انگلیسی به صورت دسترسی کامل به متن مقاله وارد مطالعه شدند. برای انجام مقایسه تطبیقی از الگوی Bereday در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه استفاده شد.
یافته ها: مقایسه سیاستگذاریهای چهار کشور نشان داد که سیاستگذاری در کانادا بر آموزش پرستاری پاسخگو، با توجه به نیاز جامعه و در آمریکا سیاستهای آموزشی مبتنی بر قانون و فعالیت محور بوده است. در نپال با وجود تحول سیاستگذاریهای آموزشی اما همچنان نقایصی در این زمینه وجود دارد. در ایران برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با نگاه به وضعیت آینده تدوین شده است.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج، به منظور ارتقاء و بهبود سیاستگذاری در حوزه آموزش پرستاری، توسعه نیروی انسانی و حمایت از نیروی بالینی، آموزشی و دانشجویان و همچنین مشارکت آنان در تدوین سیاستگذاریها، اثر بخشی و قابلیت اجرایی آن را افزایش خواهد داد. بازبینی دورهای و شناسایی سیاستهای مورد نیاز بر اساس نیاز جامعه و انتقال دانش به بالین با ایجاد ارتباط قوی میان دانشکدههای پرستاری و بالین، به حرفهای شدن نیروی پرستاری کمک خواهد کرد.
|
|
واژههای کلیدی: مطالعه تطبیقی، مقایسه، سیاستگذاری، آموزش پرستاری، ایران، آمریکا، کانادا، نپال. |
|
متن کامل [PDF 324 kb]
(498 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/6 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|