مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران و دوبلین ایرلند :یک مطالعه تطبیقی
|
مائده پورحسین علمداری ، منیره نوبهار ، حسن بابامحمدی |
استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مرکـز تحقیقـات عوامـل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، Nobahar43@semums.ac.ir |
|
چکیده: (873 مشاهده) |
مقدمه: آموزش علوم پزشکی بخشی از نظام آموزش عالی می باشد که کیفیت زندگی و سلامت جامعه را تحت شعاع قرار می دهد. کیفیت برنامههای آموزشی پرستاری کودکان در نظام سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا هدف این مطالعه مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با دانشگاه دوبلین ایرلند می باشد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تطبیقی در سال 1400 انجام شد. داده ها با استفاده از الگوی Bereday در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تجزیه و تحلیل شد. برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری کودکان دانشگاه دوبلین ایرلند و ایران از نظر چگونگی پذیرش، فلسفه، رسالت، جایگاه های شغلی دانش آموختگان، محتوای درسی و ارزشیابی، تحلیل و نقاط ضعف و قوت ارزیابی شدند.
یافته ها: برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با دوبلین ایرلند با وجود شباهت هایی که در فلسفه و رسالت دارد دو تفاوت مهم دارد. در ایرلند پرستاری کودکان شامل سه گرایش پرستاری مراقبت ویژه، اورژانس و قلب است، در حالی که در ایران پرستاری کودکان، گرایشی ندارد، همچنین در ایرلند علاوه بر آزمون، انجام مصاحبه و بررسی سنوات و سوابق کاری از اهمیت ویژه ایی برخوردار است، در حالی که در ایران تنها بر آزمون تاکید می شود.
نتیجه گیری: در برنامه درسی پرستاری کودکان ایران، سابقه کاری داوطلبان، مصاحبه گزینشی و گرایش های تخصصی کودکان مورد توجه قرار نگرفته، با توجه به اهمیت وجود کودکان سالم و مراقبت پرستاری و بالینی در کودکان بیمار، پیشنهاد می شود مسئولان و برنامه ریزان درسی پرستاری کودکان در این رشته گرایش های تخصصی در نظر گرفته و در شیوه پذیرش این رشته تجدید نظر نمایند.
|
|
واژههای کلیدی: برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد، پرستاری کودکان، ایران، ایرلند. |
|
متن کامل [PDF 274 kb]
(442 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/19 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|