گروه پرستاری، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران ، seyedaminib@gmail.com
چکیده: (1558 مشاهده)
مقدمه: برنامه های آموزشی روشی بالقوه برای بهبود دانش پرستاران در مورد درد بشمار می آیند و فرصت مناسبی را برای رسیدگی به نگرش ها و باورهای منفی فراهم می کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر سطح دانش و نگرش دانشجویان پرستاری در مدیریت درد کودکان انجام شد.
روش کار: در این مطالعه شبه تجربی از طرح پیش آزمون-پس آزمون استفاده شد. نمونه گیری به صورت سرشماری و نمونه آماری شامل 55 نفر از دانشجویان سال سوم دوره کارشناسی (دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه) شهر مهاباد در سال تحصیلی 1401-1400 بود. دانش و نگرش نسبت به درد کودکان در دو مرحله قبل و بعد از آموزش بوسیله پرسشنامه PPKAQ ارزیابی شد. مداخله آموزشی با استفاده از سخنرانی اصلاح شده و روش تدریس نمایشی ارائه گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار و پایایی آن با روش آزمون- بازآزمون (821/0=r) ارزیابی شد. ارزیابی داده ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 26 و به کمک آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون) در سطح معنی داری 05/0 انجام گرفت.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می دهد که سطح دانش و نگرش دانشجویان پرستاری بعد از آموزش بطور معنی داری (01/0>P) افزایش یافت. میانگین کل نمرات کسب شده توسط دانشجویان پرستاری از 02/11± 22/34 در پیش آزمون به 07/6±73/56 در پس آزمون، افزایش یافت. بین دانش و نگرش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0>P، 632/0=r).
نتیجه گیری: در این مطالعه ارائه آموزش در ارتقای دانش و نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به مدیریت درد کودکان مؤثر بود. توجه بیشتر به موضوع مدیریت درد کودکان در دروس پرستاری و برگزاری دوره های آموزشی و تداوم این آموزش ها تا رسیدن به سطح مناسب و قابل قبول دانش و نگرش، ضروری به نظر می رسد.
Seyedamini B. The Effect of Education on the Level of Knowledge and Attitude of Nursing Students in the Management of Children's Pain. 3 JNE 2023; 12 (2) :25-35 URL: http://jne.ir/article-1-1438-fa.html
سیدامینی به یانه. تأثیر آموزش بر سطح دانش و نگرش دانشجویان پرستاری در مدیریت درد کودکان. آموزش پرستاری. 1402; 12 (2) :25-35