[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 35-25 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر سطح دانش و نگرش دانشجویان پرستاری در مدیریت درد کودکان
به یانه سیدامینی
گروه پرستاری، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران ، seyedaminib@gmail.com
چکیده:   (1558 مشاهده)
مقدمه: برنامه های آموزشی روشی بالقوه برای بهبود دانش پرستاران در مورد درد بشمار می آیند و فرصت مناسبی را برای رسیدگی به نگرش ها و باورهای منفی فراهم می کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر سطح دانش و نگرش دانشجویان پرستاری در مدیریت درد کودکان انجام شد.
روش کار: در این مطالعه شبه تجربی از طرح پیش ‌آزمون-پس ‌آزمون استفاده شد. نمونه گیری به صورت سرشماری و نمونه آماری شامل 55 نفر از دانشجویان سال سوم دوره کارشناسی (دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه) شهر مهاباد در سال تحصیلی 1401-1400 بود. دانش و نگرش نسبت به درد کودکان در دو مرحله قبل و بعد از آموزش بوسیله پرسشنامه PPKAQ ارزیابی شد. مداخله آموزشی با استفاده از سخنرانی اصلاح شده و روش تدریس نمایشی ارائه گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار و پایایی آن با روش آزمون- بازآزمون (821/0=r) ارزیابی شد. ارزیابی داده ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 26 و به کمک آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون) در سطح معنی داری 05/0 انجام گرفت. 
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می دهد که سطح دانش و نگرش دانشجویان پرستاری بعد از آموزش بطور معنی داری (01/0>P) افزایش یافت. میانگین کل نمرات کسب شده توسط دانشجویان پرستاری از 02/11± 22/34 در پیش آزمون به 07/6±73/56 در پس آزمون، افزایش یافت. بین دانش و نگرش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0>P، 632/0=r).
نتیجه گیری: در این مطالعه ارائه آموزش در ارتقای دانش و نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به مدیریت درد کودکان مؤثر بود. توجه بیشتر به موضوع مدیریت درد کودکان در دروس پرستاری و برگزاری دوره های آموزشی و تداوم این آموزش ها تا رسیدن به سطح مناسب و قابل قبول دانش و نگرش، ضروری به نظر می رسد. 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، دانش، نگرش، مدیریت درد، کودکان، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 317 kb]   (821 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/24 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedamini B. The Effect of Education on the Level of Knowledge and Attitude of Nursing Students in the Management of Children's Pain. 3 JNE 2023; 12 (2) :25-35
URL: http://jne.ir/article-1-1438-fa.html

سیدامینی به یانه. تأثیر آموزش بر سطح دانش و نگرش دانشجویان پرستاری در مدیریت درد کودکان. آموزش پرستاری. 1402; 12 (2) :25-35

URL: http://jne.ir/article-1-1438-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4704