بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش خود مراقبتی از طریق تلفن همراه با روش آموزش چهره به چهره بر رفتارهای مراقبتی بیماران تالاسمی ماژور
|
سمانه مزدور دشتابی ، رسول اسلامی اکبر ، علی دهقانی ، زهراالسادات سبزواری  |
دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، eslamiakbarrasool@gmail.com |
|
چکیده: (1098 مشاهده) |
مقدمه: امروزه آموزش خود مراقبتی در بیماران تالاسمی ماژور میتواند رفتارهای مراقبتی را در آنها را ارتقا دهد. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسهی اثربخشی دو روش آموزش از طریق تلفن همراه با آموزش چهره به چهره بر رفتارهای مراقبتی بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور بود.
روش کار: مطالعه حاضر به صورت نیمه تجربی و با مشارکت 58 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در مرکز کولیز بیمارستان مطهری شهرستان جهرم در سال 1399 انجام گردید. بیماران به صورت تخصیص تصادفی (به وسیله نرم افزار آماری SAS) به سه گروه (دو گروه 19 نفره و یک گروه 20 نفره) شامل گروه آموزش از طریق تلفن همراه، آموزش چهره به چهره و گروه کنترل تقسیم شدند. آموزش به گروه ها به مدت 2 ماه طول کشید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه خود مراقبتی محقق ساخته بود که قبل از آموزش، بلافاصله و یک ماه بعد توسط بیماران تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار spss نسخه 21 تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنا داری در تجزیه و تحلیل آماری (05/0>p) در نظر گرفته شد.
یافتهها: قبل از مداخله، اختلاف معنیداری بین میانگین نمرات رفتارهای مراقبتی گروههای مداخله و کنترل وجود نداشت (638/0 =p) ، اما بعد از مداخله و یک ماه بعد افزایش معنیداری در میانگین نمرات رفتارهای مراقبتی در گروههای مداخله مشاهده گردید (05/0>p)، اما تفاوت معنیداری در میانگین نمرات رفتارهای مراقبتی بعد از مداخله و یک ماه پس از آن در بین گروههای مداخله وجود نداشت (613/0=p).
نتیجهگیری: این مطالعه بیانگر تأثیر مثبت و برابر آموزش چهره به چهره و آموزش از طریق تلفن همراه بر رفتارهای مراقبتی بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور بود. لذا پیشنهاد می شود از هر یک از روشهای آموزشی مذکور و یا ترکیبی از دو روش یاد شده در آموزش به بیماران تالاسمی استفاده شود.
|
|
واژههای کلیدی: تالاسمی، خودمراقبتی، آموزش. |
|
متن کامل [PDF 286 kb]
(503 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/5/9 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|