[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 109-100 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش خود مراقبتی از طریق تلفن همراه با روش آموزش چهره به چهره بر رفتارهای مراقبتی بیماران تالاسمی ماژور
سمانه مزدور دشتابی ، رسول اسلامی اکبر ، علی دهقانی ، زهراالسادات سبزواری
دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، eslamiakbarrasool@gmail.com
چکیده:   (1098 مشاهده)
مقدمه: امروزه آموزش خود مراقبتی در بیماران تالاسمی ماژور می‌تواند رفتارهای مراقبتی را در آن‌ها را ارتقا دهد. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه‌ی اثربخشی دو روش آموزش از طریق تلفن همراه با آموزش چهره به چهره بر رفتارهای مراقبتی بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور بود.
روش کار: مطالعه حاضر به صورت نیمه تجربی و با مشارکت 58 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در مرکز کولیز بیمارستان مطهری شهرستان جهرم در سال 1399 انجام گردید. بیماران به صورت تخصیص تصادفی (به وسیله نرم افزار آماری  SAS) به سه گروه (دو گروه 19 نفره و یک گروه 20 نفره) شامل گروه آموزش از طریق تلفن همراه، آموزش چهره به چهره و گروه کنترل تقسیم شدند. آموزش به گروه ها به مدت 2 ماه طول کشید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه خود مراقبتی محقق ساخته بود که قبل از آموزش، بلافاصله و یک ماه بعد توسط بیماران تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم‌ افزار spss نسخه 21 تجزیه‌ و تحلیل شدند. سطح معنا داری در تجزیه و تحلیل آماری (05/0>p) در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: قبل از مداخله، اختلاف معنی‌داری بین میانگین نمرات رفتارهای مراقبتی گروه‌های مداخله و کنترل وجود نداشت (638/0 =p) ، اما بعد از مداخله و یک ماه بعد افزایش معنی‌داری در میانگین نمرات رفتارهای مراقبتی در گروه‌های مداخله مشاهده گردید (05/0>p)، اما تفاوت معنی‌داری در میانگین نمرات رفتارهای مراقبتی بعد از مداخله و یک ماه پس ‌از آن در بین گروه‌های مداخله وجود نداشت (613/0=p).
نتیجه‌گیری: این مطالعه بیانگر تأثیر مثبت و برابر آموزش چهره به چهره و آموزش از طریق تلفن همراه بر رفتارهای مراقبتی بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور بود. لذا پیشنهاد می شود از هر یک از روش‌های آموزشی مذکور و یا ترکیبی از دو روش یاد شده در آموزش به بیماران تالاسمی استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: تالاسمی، خودمراقبتی، آموزش.
متن کامل [PDF 286 kb]   (503 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/5/9 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mozdoor Dashtabi S, Eslami Akbar R, Dehghani A, Sadat Sabzevari Z. Comparison of Mobile Phone and Face-to-Face Methods in Self- Care Training on Caring Behavior in Thalassemia Major Patients. 3 JNE 2023; 12 (3) :100-109
URL: http://jne.ir/article-1-1448-fa.html

مزدور دشتابی سمانه، اسلامی اکبر رسول، دهقانی علی، سبزواری زهراالسادات. بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش خود مراقبتی از طریق تلفن همراه با روش آموزش چهره به چهره بر رفتارهای مراقبتی بیماران تالاسمی ماژور. آموزش پرستاری. 1402; 12 (3) :100-109

URL: http://jne.ir/article-1-1448-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710