مقدمه: مراقبت دارویی جزو عملکردهای مهم و ارزشمند حرفه پرستاری است. کسب مهارت در این زمینه از اهداف آموزش بالینی طی مدت تحصیل می باشد. این مطالعه با هدف تعیین سطح توان و تمایل مدیریت دارویی و عوامل مرتبط در دانشجویان پرستاری در سال 1401 در دانشگاه علوم پزشکی آزاد قم صورت گرفت.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در دانشگاه علوم پزشکی آزاد قم در سال1401صورت گرفت. انتخاب نمونه ها با روش سرشماری انجام گرفت و 127 دانشجوی پرستاری سال دوم تا چهارم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با هدف سنجش توان و تمایل ایشان در خصوص مدیریت دارویی و عوامل مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آنالیز واریانس یکطرفه و تی مستقل) و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت.
یافته ها: میانگین نمرات توان دانشجویان در حد متوسط بود و بیشترین مقدار برای سال چهارمی ها (64/0±4/3) و کمترین مقدار برای سال سومی ها (82/0± 97/2) برآورد گردید؛ در این راستا تفاوت معنادار آماری بین توان و سال تحصیلی وجود داشت (05/0>p)؛ همچنین یافته ها نشان داد که میانگین نمرات تمایل دانشجویان در حد خوب بود و تفاوت آماری معناداری در میزان آن بر حسب سال وجود نداشت (05/0
p).
نتیجه گیری: میانگین توان نسبت به تمایل دانشجویان برای هر یک از سال های مورد بررسی پایین تر محاسبه گردید. از آنجایی که کسب مهارت های لازم در زمینه مدیریت دارویی از صلاحیت های ضروری حرفه پرستاری به شمار می رود، بنابراین تقویت جنبه های مثبت و اصلاح نقایص دانشجویان بایستی بیشتر مورد توجه مربیان بالینی قرار گیرد.
Karami-Zarandi R, ghamari zare Z. Investigating the Ability and Willingness of Medication Management and Related Factors in Nursing Students in 2022 at Azad University of Medical Sciences, Qom. 3 JNE 2023; 12 (3) :42-51 URL: http://jne.ir/article-1-1450-fa.html
کرمی زرندی رضا، قمری زارع زهره. بررسی توان و تمایل مدیریت دارویی و عوامل مرتبط در دانشجویان پرستاری در سال 1401 در دانشگاه علوم پزشکی آزاد قم. آموزش پرستاری. 1402; 12 (3) :42-51