فرصت تمرین: گزارش مورد چالشهای اخلاقی آموزش مهارتهای بالینی به دانشجویان پرستاری با استفاده از جسد بیمار تازه فوت شده
|
زهرا طالبی ، حسین نصیری ، اکرم ثناگو ، لیلا جویباری  |
دانشکده پرستاری و مامایی گرگان ، talebi.zahra@goums.ac.ir |
|
چکیده: (1237 مشاهده) |
مقدمه: از مسائل مهم فلسفه وجودی دانشگاههای علوم پزشکی از دیر باز تا کنون، نهادینه کردن اصول اخلاقی و حرفهای سازی دانشجویان و اجرای اصول اخلاقی در آموزش بالینی است، مطالعه حاضر با هدف بیان چالشهای اخلاقی آموزش مهارتهای بالینی به دانشجویان پرستاری با استفاده از جسد بیمار تازه فوت شده انجام شد.
گزارش مورد: مربی آموزشی از جسد بیمار برای آموزش احیای قلبی ریوی پایه و مراقبتهای مربوط به جسد به دانشجویان استفاده میکند. بیمار آقایی 75 ساله، مورد شناخته شده تومور مغزی متاستاتیک و بستری در یکی از بخشهای جنرال بیمارستان است که به دنبال ایست قلبی تنفسی، عملیات احیای قلبی ریوی شروع شد و ناموفق بود. سپس مربی شروع به آموزش میکند که با واکنش همراه بیمار و نارضایتی روبرو میشود. مربی دچار تعارض نقش شده است که چطور میتواند آموزش مهارت بالینی را توام با آموزش اخلاق حرفهای انجام دهد.
نتیجه گیری: در این مطالعه چالش استفاده از جسد بیمار تازه فوت شده مبتلا به بیماری صعب العلاج بیان شد و نشان داد با وجود اینکه بیمار در مراحل پایانی حیات است، میتواند منجر به نارضایتی و واکنش همراهان وی گردد. استفاده از جسد بیمار تازه فوت شده منوط به اخذ رضایت کتبی از بیمار و یا همراهان وی است، تدوین دستورالعمل و محدودیتهای لازم برای هدایت و بکارگیری توسط اساتید و مربیان بالینی بسیار ضروری است. پیشنهاد میگردد مقایسه فواید و مضرات تمرین بر روی جسد بیمار تازه در گذشته مورد بررسی قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، مهارتهای بالینی، دانشجویان پرستاری، جسد، رضایت آگاهانه |
|
متن کامل [PDF 277 kb]
(406 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/15 | پذیرش: 1402/11/14 | انتشار: 1402/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|