[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 60-49 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد روانپرستاری دانشگاه وندربیلت آمریکا و ایران
سجاد ابراهیمی ، سید رضا برزو ، طیبه حسن طهرانی
دانشگاه علوم پزشکی همدان ، t.tehrani@umsha.ac.ir
چکیده:   (1295 مشاهده)

مقدمه: ارتقاء کیفیت و پویایی برنامه های آموزش عالی در رشته پرستاری که عمل و دانش موازیِ هم است مستلزم بررسی های کمی، کیفی و مطالعات تطبیقی مستمر می باشد تا باعث بهبود ترجمان دانش آن رشته شود. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران و دانشگاه وندربیلت آمریکا انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعـه توصیفی تطبیقی است که با استفاده از الگوی چهار مرحله ای بردی که شامل توصیـف، تفسیر، همجواری و مقایسـه انجام شده است. جزئیات ارائه ‌شده از برنامه درسی کارشناسی ارشد روان پرستاری ایران برگرفته از وب سایت وزارت بهداشت ایران و دانشگاه وندربیلت آمریکا دریافت شد.
یافته ها: مقایسه مشخصات و ساختار برنامـه آموزشی کارشناسی ارشد روانپرستاری هر دو محیط دارای شباهت ها و تفاوت هایی است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران تمام وقت، کاملا حضوری و غالبا بدون پرداخـت هزینه است و پذیـرش دانشجو صرفا از طریق آزمون سراسری صورت می گیرد، و ارائه پایانامه امری ضروری برای فراغت از تحصیل است. در حالی که در دانشگاه آمریـکا تحصیل به دو صورت حضوری و نیمه حضوری با استفاده از فناوری های پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور می باشد و جذب دانشجو به طور مستقل توسط خود دانشگاه صورت می پذیرد و تاکیدی روی پایانامه وجود ندارد.
نتیجه گیری:کوریکولوم جدید برنامه روانپرستاری ایران به سمت جامعه نگری بیشتر اصلاح شده اما در عمل، ارائه خدمات اجتماعی و عمومی توسط روانپرستاران بدلیل حیطه های محدود مسئولیت ها و همچنین تعریف نشدن این خدمات نسبت به دانشگاه وندربیلت آمریکا محدودتر بوده و نیاز به بهبود محتوای آن به دلیل رو به رشد بودن جمعیت مبتلا به اختلال روانی مزمن و نیاز به آموزش بیماران و خانواده آنان که یکی از وظایف مهم روانپرستاری در جامعه می باشد احساس می شود.


 
واژه‌های کلیدی: روانپرستاری، برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد، ایران، وندربیلت، مطالعه تطبیقی
متن کامل [PDF 264 kb]   (601 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/18 | پذیرش: 1401/11/13 | انتشار: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi S, Borzuo S R, hasan tehrani T. A Comparative Study of The Master's Curricula of Psychiatric Nursing of Vanderbilt University, USA and Iran. 3 JNE 2023; 12 (1) :49-60
URL: http://jne.ir/article-1-1474-fa.html

ابراهیمی سجاد، برزو سید رضا، حسن طهرانی طیبه. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد روانپرستاری دانشگاه وندربیلت آمریکا و ایران. آموزش پرستاری. 1402; 12 (1) :49-60

URL: http://jne.ir/article-1-1474-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4704