رابطه خودکارآمدی با یادگیری خودتنظیمی درآموزش مجازی دانشجویان در دوران همهگیری کووید 19
|
مجتبی رضایی راد ، فاطمه ظروفیان ، نفیسه ماجانی ، مهدیس رضایی راد  |
استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، mojtabarezaeirad@yahoo.com |
|
چکیده: (1897 مشاهده) |
مقدمه: در دوران همهگیری کووید-19، استفاده از آموزش از راه دور در مراکز دانشگاهی آزاد اسلامی رشد ویژه ای یافت و بکارگیری این سیستم آموزشی در دانشجویان این مراکز، جدید محسوب شده و با تبعاتی تحصیلی نیز همراه بود. لذا بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی با یادگیری خودتنظیمی در آموزش مجازی دانشجویان در دوران همهگیری کووید 19 انجام گردید.
روش کار: این مطالعه با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده های پرستاری مامایی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1248 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای طبق جدول کرجسی و مورگان 297 نفر (مامایی= 125نفر و پرستاری= 172 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ ودیگروت (1990) با 47 گویه و خودکارآمدی عمومی شرر (1982) با 17 گویه بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. کلیه مباحث آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ورژن23 و سطح معنی داری (05/0>α) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی و ابعاد آن (تلاش، پشتکار و ابتکار) با یادگیری خودتنظیمی (001/0>p) و ابعاد آن (جهت گیری درونی هدف (001/0 >p)، ارزش تکلیف (001/0 >p) و تفکر انتقادی (001/0 >p)) در دوره های آنلاین رابطه معنادار مثبت (مستقیم) وجود دارد.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با افزایش خودکارآمدی سطح یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان پرستاری و مامایی افزایش مییابد لذا یکی از شیوه ها و روش های مؤثر در افزایش میزان یادگیری خودتنظیمی دانشجویان در دوره های آنلاین، توجه و تمرکز بر میزان خودکارآمدی آنان است.
|
|
واژههای کلیدی: یادگیری خود تنظیمی، خودکارآمدی، آموزش آنلاین، کووید 19، دانشجویان، پرستاری و مامایی. |
|
متن کامل [PDF 306 kb]
(832 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/14 | پذیرش: 1402/1/22 | انتشار: 1402/3/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|