[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 66-56 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش فلسفه عملگرایی بر کاهش فاصله آموزش و بالین پرستاری؛ یک مطالعه مرور محدوده
سجاد ابراهیمی ، حکیمه واحدپرست ، احمد نورالدینی ، عفت صادقیان
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان ، sadeghianefat@gmail.com
چکیده:   (1785 مشاهده)
مقدمه: شکاف بین آموزش و بالین پرستاری همواره وجود داشته و دانشمندان پرستاری از چندین مکتب فلسفی برای کاهش این فاصله استفاده کرده اند. این مقاله، با هدف نقش فلسفه عملگرایی بر کاهش فاصله آموزش و بالین پرستاری پرداخته است.
روش کار: این مطالعه مروری از نوع مرور حوزه (Scoping Review) می باشد.که بر اساس پنج مرحله پیشنهادی Arksey & O’Malley (2005) انجام شده است. با توجه به موارد فوق مرور بر مطالعات از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی PubMed ، Scopus ، wos ، Google Scholar و Ovid، Magiran و SID در بازه زمانی 2010 تا 2022 با کلید واژه های فلسفه عملگرایی، آموزش پرستاری، بالین پرستاری و عملکرد پرستاری انجام شد. در مجموع 36 مقاله بدست آمد که از این بین 13 مطالعه مرور گردید و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: با توجه به یافته­های این مطالعه پرستاری به عنوان حرفه ای بالینی یا عمل گرا توصیف می شود، زیرا عملگرایی با تاثیر بر بکارگیری دانش در عمل، مراقبت موثر و آمـوزش کاربردی توانسته است پرستاری را به حرفه ای عمل گرایانه تبدیل کند که پرستاران را قادر ساخته به با بهره گیری از این مکتب به کاهش فاصله آموزش و بالین پرستاری کمک کنند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عملگرایی یک فلسفه مناسب برای حمایت و ادغام آموزش با عمل پرستاری است که از طریق حمایت از بهترین اقدام می تواند به پرستاران کمک کند به نحو مناسبی بستر تجربی استفاده از آموزش تئوری و نظریه های پرستاری را ارتقا دهد.
 
واژه‌های کلیدی: فلسفه عملگرایی، آموزش پرستاری، بالین پرستاری، عملکرد پرستاری.
متن کامل [PDF 513 kb]   (1398 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi S, vahedparast H, nooreddini A, sadeghian E. The Role of Pragmatism Philosophy on Reducing the Gap Between Nursing Education and Clinical Nursing; A Scoping Review. 3 JNE 2023; 12 (4) :56-66
URL: http://jne.ir/article-1-1500-fa.html

ابراهیمی سجاد، واحدپرست حکیمه، نورالدینی احمد، صادقیان عفت. نقش فلسفه عملگرایی بر کاهش فاصله آموزش و بالین پرستاری؛ یک مطالعه مرور محدوده. آموزش پرستاری. 1402; 12 (4) :56-66

URL: http://jne.ir/article-1-1500-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710