نقش فلسفه عملگرایی بر کاهش فاصله آموزش و بالین پرستاری؛ یک مطالعه مرور محدوده
|
سجاد ابراهیمی ، حکیمه واحدپرست ، احمد نورالدینی ، عفت صادقیان  |
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان ، sadeghianefat@gmail.com |
|
چکیده: (1785 مشاهده) |
مقدمه: شکاف بین آموزش و بالین پرستاری همواره وجود داشته و دانشمندان پرستاری از چندین مکتب فلسفی برای کاهش این فاصله استفاده کرده اند. این مقاله، با هدف نقش فلسفه عملگرایی بر کاهش فاصله آموزش و بالین پرستاری پرداخته است.
روش کار: این مطالعه مروری از نوع مرور حوزه (Scoping Review) می باشد.که بر اساس پنج مرحله پیشنهادی Arksey & O’Malley (2005) انجام شده است. با توجه به موارد فوق مرور بر مطالعات از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی PubMed ، Scopus ، wos ، Google Scholar و Ovid، Magiran و SID در بازه زمانی 2010 تا 2022 با کلید واژه های فلسفه عملگرایی، آموزش پرستاری، بالین پرستاری و عملکرد پرستاری انجام شد. در مجموع 36 مقاله بدست آمد که از این بین 13 مطالعه مرور گردید و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: با توجه به یافتههای این مطالعه پرستاری به عنوان حرفه ای بالینی یا عمل گرا توصیف می شود، زیرا عملگرایی با تاثیر بر بکارگیری دانش در عمل، مراقبت موثر و آمـوزش کاربردی توانسته است پرستاری را به حرفه ای عمل گرایانه تبدیل کند که پرستاران را قادر ساخته به با بهره گیری از این مکتب به کاهش فاصله آموزش و بالین پرستاری کمک کنند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عملگرایی یک فلسفه مناسب برای حمایت و ادغام آموزش با عمل پرستاری است که از طریق حمایت از بهترین اقدام می تواند به پرستاران کمک کند به نحو مناسبی بستر تجربی استفاده از آموزش تئوری و نظریه های پرستاری را ارتقا دهد.
|
|
واژههای کلیدی: فلسفه عملگرایی، آموزش پرستاری، بالین پرستاری، عملکرد پرستاری. |
|
متن کامل [PDF 513 kb]
(1398 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|