[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 23-12 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و دانشگاه دوک آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
سهیلا زابلی پور ، نرگس ارسلانی ، طاهره گیلوری ، لیلا رفیعی وردنجانی ، مسعود فلاحی خشکناب
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، s_zabolypour@yahoo.com
چکیده:   (394 مشاهده)
مقدمه: رشته کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی در جهت ارائه مراقبت به سالمندان تاسیس گردیده است. ارزشیابی برنامه آموزشی از مهمترین راهکارهای ارتقا آن است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تطبیق برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی کشور ایران و دانشگاه دوک انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی مقایسه ای در سال 1401 انجام شد. داده ها با استفاده از مدل Bereday در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی دانشگاه دوک و ایران از نظر پذیرش، فلسفه، ماموریت، موقعیت شغلی فارغ التحصیلان، محتوای دوره و ارزشیابی، تحلیل و نقاط قوت و ضعف مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد دانشگاه دوک با توجه به گستردگی حوزه مراقبت سالمندان، کارشناسی ارشد پرستاری را به دو صورت مراقبت حاد و اولیه ارائه می نماید ولی در ایران بصورت یک برنامه، ارائه شده است. فلسفه، رسالت و چشم انداز در ایران بصورت اختصاصی نوشته شده است ولی در دانشگاه دوک برای تمام رشته های کارشناسی ارشد یکسان است. ورود دانشجو به دانشگاه دوک با معیارهای گوناگون بررسی می شود ولی در ایران آزمون کنکور تنها معیار پذیرش می باشد. دروس ارائه شده در ایران متناسب با شرایط موجود کشور می باشد ولی توجه به موضوعات دیگر در پرستاری نیز، ضروری به نظر می رسد. جایگاه شغلی دانش آموختگان در ایران برخلاف دانشگاه دوک به طور واضح بیان شده است. همچنین روشهای تدریس و ارزشیابی در ایران بسیار متنوع می باشد.
نتیجه گیری: برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی در ایران نقاط قوت بسیاری دارد ولی برای بهتر شدن برنامه توجه به مواردی مانند مصاحبه ورودی، آزمون صلاحیت حرفه ای، آموزش از راه دور و آنلاین و در نظر گرفتن مطالبی مانند عملکرد مبتنی بر شواهد و گذار حرفه ای نیز ضروری به نظر می رسد.

 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی، دوک آمریکا، ایران
متن کامل [PDF 392 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/6 | پذیرش: 1403/3/11 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zabolypour S, Arsalani N, Gilvari T, Rafiee-Vardanjani L, Fallahi-Khoshknab M. Comparison of the Geriatric Nursing Master's Curriculum of Iran and Duke University of America: A Comparative Study. 3 JNE 2024; 13 (2) :12-23
URL: http://jne.ir/article-1-1518-fa.html

زابلی پور سهیلا، ارسلانی نرگس، گیلوری طاهره، رفیعی وردنجانی لیلا، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و دانشگاه دوک آمریکا: یک مطالعه تطبیقی. آموزش پرستاری. 1403; 13 (2) :12-23

URL: http://jne.ir/article-1-1518-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660