تبیین تجارب زیسته دانشجویان پرستاری در مواجهه با شکاف نظری و عملی
|
مهناز رخشان ، مهدی کریم یار جهرمی |
دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، mahdikarimyar310@gmail.com |
|
چکیده: (776 مشاهده) |
مقدمه: شکاف بین دانش نظری و مراقبت های بالینی، یکی از مشکلات اصلی پرستاری است و دانشجویان پرستاری نمی توانند خود را با این وضعیت وفق دهند. مطالعات انجام شده بر روی شکاف های نظری و بالینی، کمتر به دیدگاه و کسب و کار دانشجویان در این زمینه پرداخته است. تجربیات مثبت یا منفی، بر یادگیری دانشجویان تأثیر می گذارد. این مطالعه با هدف بررسی تجربیات زیسته دانشجویان پرستاری در مواجهه با خلأهای نظری و عملی انجام شد.
روش کار: در این مطالعه پدیدارشناسی تفسیری، 7 دانشجوی پرستاری، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری و با رویکرد دیکلمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: از پاسخ های شرکت کنندگان، دو مضمون اصلی و هفت مضمون فرعی استخراج شد. مضمون اصلی «انفکاک حرفهگرایی در آموزش و بالین» از زیرمضامین «تمایل به روتین گرایی در بالین»، «محدودیت استفاده از دانش حرفهای در بالین»، «کم توجهی به استانداردها در شرایط بالینی» و «ضعیف بودن دانش حرفهای پرسنل بالین» و مضمون اصلی «نقصان در درک متقابل» از زیرمضامین «تفاوت در جایگاه پرستاری دانشکده و بالین»، «جو حرفهای متفاوت در دانشکدهها و بالین» و «تعامل غیرحرفهای پرسنل بالین با اساتید دانشکده» استخراج گردیده است.
نتیجهگیری: فاصله دانش نظری و پرستاری بالینی، تجربیات منفی در شکلدهی مهارتهای اساسی و تواناییهای حرفهای دانشجویان دارد.
|
|
واژههای کلیدی: شکاف تئوری-بالین، آموزش پرستاری، مطالعه پدیده شناسی |
|
متن کامل [PDF 355 kb]
(293 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/1/7 | پذیرش: 1402/10/19 | انتشار: 1402/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|