[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) ::
جلد 12 شماره 6 صفحات 47-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجارب زیسته دانشجویان پرستاری در مواجهه با شکاف نظری و عملی
مهناز رخشان ، مهدی کریم یار جهرمی
دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، mahdikarimyar310@gmail.com
چکیده:   (508 مشاهده)
مقدمه: شکاف بین دانش نظری و مراقبت های بالینی، یکی از مشکلات اصلی پرستاری است و دانشجویان پرستاری نمی توانند خود را با این وضعیت وفق دهند. مطالعات انجام شده بر روی شکاف های نظری و بالینی، کمتر به دیدگاه و کسب و کار دانشجویان در این زمینه پرداخته است. تجربیات مثبت یا منفی، بر یادگیری دانشجویان تأثیر می گذارد. این مطالعه با هدف بررسی تجربیات زیسته دانشجویان پرستاری در مواجهه با خلأهای نظری و عملی انجام شد.
روش کار‌: در این مطالعه پدیدارشناسی تفسیری، 7 دانشجوی پرستاری، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری و با رویکرد دیکلمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: از پاسخ های شرکت کنندگان، دو مضمون اصلی و هفت مضمون فرعی استخراج شد. مضمون اصلی «انفکاک حرفه‌گرایی در آموزش و بالین» از زیرمضامین «تمایل به روتین گرایی در بالین»، «محدودیت استفاده از دانش حرفه‌ای در بالین»، «کم توجهی به استانداردها در شرایط بالینی» و «ضعیف بودن دانش حرفه‌ای پرسنل بالین» و مضمون اصلی «نقصان در درک متقابل» از زیرمضامین «تفاوت در جایگاه پرستاری دانشکده و بالین»، «جو حرفه‌ای متفاوت در دانشکده‌ها و بالین» و «تعامل غیرحرفه‌ای پرسنل بالین با اساتید دانشکده» استخراج گردیده است.
نتیجه‌گیری: فاصله دانش نظری و پرستاری بالینی، تجربیات منفی در شکل‌دهی مهارت‌های اساسی و توانایی‌های حرفه‌ای دانشجویان دارد.
 
واژه‌های کلیدی: شکاف تئوری-بالین، آموزش پرستاری، مطالعه پدیده شناسی
متن کامل [PDF 355 kb]   (201 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/7 | پذیرش: 1402/10/19 | انتشار: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rakhshan M, karimyar jahromi M. Exploration of Nursing Student's Lived Experiences of Encounter with Theory and Practice Gap. 3 JNE 2024; 12 (6) :35-47
URL: http://jne.ir/article-1-1521-fa.html

رخشان مهناز، کریم یار جهرمی مهدی. تبیین تجارب زیسته دانشجویان پرستاری در مواجهه با شکاف نظری و عملی. آموزش پرستاری. 1402; 12 (6) :35-47

URL: http://jne.ir/article-1-1521-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4652