مقایسه میزان استرس درک شده و انگیزش تحصیلی دانشجویان تحت آموزش مجازی در رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله.
|
مهدی شکوری ، ربابه خلیلی ، محمد مهذی سالاری ، فریال خمسه |
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ، Khalili1120@gmail.com |
|
چکیده: (219 مشاهده) |
مقدمه: با شیوع کووید 19 در سراسر جهان، دولتها جهت کنترل شیوع بیماری ناچار به تعطیلی موسسات علمی و دانشگاهها شدند، طوریکه این عوامل آنها را ملزم به استفاده بی سابقه ای از آموزش مجازی نمود. افزایش استفاده از این نوع آموزش سبب افزایش استرس میان دانشجویان شد و بنوعی انگیزش تحصیلی آنان را تحت تاثیر قرار داد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان استرس درک شده و انگیزش تحصیلی دانشجویان تحت آموزش مجازی در رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی– مقطعی است که در بازه زمانی خرداد ماه سال 1399 تا خرداد ماه 1400 در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در میان 300 دانشجو انجام شد. برای جمع اوری اطلاعات از سه پرسشنامه دموگرافیگ، استرس درک شده Cohen و انگیزش تحصیلی Harter استفاده شد که به صورت مجازی جمع آوری شد و با کمک نرم افزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: ) 2/70 درصد) دانشجویان میزان انگیزش تحصیلی بالایی داشتند و (4/83 درصد) شان میزان استرس درک شده بالایی گزارش نمودند. دانشجویان رشته داروسازی بیشترین و دانشجویان پزشکی کمترین میزان استرس درک شده را داشتند و دانشجویان دندان پزشکی و پزشکی بترتیب بیشترین و کمترین میزان انگیزش تحصیلی را دارا بودند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، اکثر دانشجویان تحت آموزش مجازی استرس درک شده شدیدی تجربه کرده بودند و دارای انگیزش تحصیلی بالایی نیز بودند. لذا با اتخاذ تصمیمهای مناسب و برنامه ریزی میتوان از بروز اختلالات روانشناختی ناشی از استرس بالا و فشار آموزشی دانشجویان پیشگیری نمود و سبب افزایش کیفیت یادگیری شان گردید.
|
|
واژههای کلیدی: کووید 19، آموزش مجازی، استرس ادراک شده، انگیزش تحصیلی. |
|
متن کامل [PDF 383 kb]
(93 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/5/23 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار: 1403/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|