-دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران ، lgharehbagh@gmail.com
چکیده: (336 مشاهده)
مقدمه: بیماری تنفسی کووید-۱۹ اولین بار در ووهان چین شناسایی شد و به صورت پاندمی گسترش یافت. آسیب پذیری روانی دانشجویان پرستاری در برابر استرس ناشی از چالشهای حرفهای به ویژه در زمان پاندمی ویروس کرونا یکی از معضلاتی بود که باید به آن پرداخته میشد. هدف از این مطالعه بررسی افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در زمان پاندمی ویروس کرونا در سال ۱۴۰۰ است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در میان 108 دانشجوی پرستاری انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل دو بخش پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و همچنین مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS-21 میباشد که به صورت پرسشنامه آنلاین در اختیار دانشجویان قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از نسخه 16 نرمافزارSPSS آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر استفاده و سطح معنیداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: براساس DASS-21میانگین شدت استرس شرکتکنندگان 5/0 ± 40/8، میانگین شدت افسردگی شرکت کنندگان 51/0 ± 41/6 و میانگین شدت اضطراب شرکتکنندگان نیز 41/0 ± 48/5 بدست آمد. هیچ رابطه معنیداری میان متغیرهای زمینهای سن، جنسیت، تأهل و اشتغال بیمارستانی با سطح افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان شرکتکننده در پژوهش وجود نداشت.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بدست آمده خرده مقیاس استرس بیشترین شدت و خرده مقیاس اضطراب کمترین شدت را در میان افراد شرکت کننده داشته است. به نظر میرسد واکسیناسیون سراسری در برابر بیماری کووید-19 و توجه به آموزش دانشجویان پرستاری جهت رویارویی با موارد بحرانی مشابه و افزایش تجهیزات حفاظت فردی در زمان پاندمی میتواند در پیشگیری از ابتلای دانشجویان پرستاری به افسردگی، استرس و اضطراب موثر باشد.
Rahmani G, Abdolreza Gharehbagh Z, Rahgoi A, Mamiyanloo H. A Survey of Depression, Anxiety and Stress in Nursing Students During the COVID-19 Pandemic. 3 JNE 2024; 13 (3) :47-58 URL: http://jne.ir/article-1-1562-fa.html
رحمانی گلبرگ، عبدالرضا قرهباغ زهرا، رهگوی ابوالفضل، ممییانلو هایده. بررسی سطح افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان پرستاری در دوره پاندمی کووید-19. آموزش پرستاری. 1403; 13 (3) :47-58