[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) ::
جلد 12 شماره 6 صفحات 25-13 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر دبیرستانی
فرحناز عسکریان سرداری ، محمدحسین فلاح ، سعید وزیری ، ابوالقاسم عاصی مذنب
دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، fallahyazd@iauyazd.ac.ir
چکیده:   (737 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجان پیوندهای یکپارچه با اندیشه، معنویت، نگرش دینی و سلامت روان دارد. لذا هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر دبیرستانی بود.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی­گیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع تحصیلی دوم دبیرستان شهر کرمان در سال 1401 بودند. تعداد 30 نفر دانش آموز به شیوه خوشه­ای تصادفی و تخصیص تصادفی ساده انتخاب و در گروه آزمایش وگواه  قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). جمع آوری داده­ها با استفاده از فرم جمعیت شناختی و پرسش­نامه تنظیم شناختی هیجان انجام شد. پس از اجرای پیش­آزمون، گروه آزمایش تحت 12 جلسه 90 دقیقه­ای برنامه پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی قرار گرفتند. ابزار توسط  گروه آزمایش و گواه در 3 مرحله مطالعه تکمیل گردید. تحلیل داده­ها در نرم افزار SPSS-24 در سطح معناداری 05/0>p انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات تنظیم هیجان دوگروه آزمایش و گواه به ترتیب در مرحله پیش‌آزمون 90/10±60/97، 95/10±67/98؛ پس­آزمون 18/12±01/145، 97/8±80/109 و پی­گیری 89/10­±53/142، 15/9­±80/110 بود. بر‌اساس آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر بین دوگروه از لحاظ نمرات تنظیم هیجان تفاوت معنی‌دار وجود داشت (001/0>p).
نتیجه ­گیری: با توجه به تأثیر آموزش پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی به‌شیوه گروهی بر افزایش تنظیم هیچان دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان توصیه می‌شود در اکثر مدارس، این آموزش در قالب برنامه‌های مدون به دانش آموزان دختر ارائه گردد.


واژه‌های کلیدی: پویش روانی، رویکرد اسلامی، تنظیم هیجان، دانش­آموزان، دختران
متن کامل [PDF 452 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/8/1 | پذیرش: 1402/10/19 | انتشار: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askarian Sardari F, Fallah M H, Vaziri S, Asi Mozneb A. The Effectiveness of Psychodynamics Education Based on The Islamic Approach on Emotion Regulation in Female High School Students. 3 JNE 2024; 12 (6) :13-25
URL: http://jne.ir/article-1-1572-fa.html

عسکریان سرداری فرحناز، فلاح محمدحسین، وزیری سعید، عاصی مذنب ابوالقاسم. اثربخشی آموزش پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر دبیرستانی. آموزش پرستاری. 1402; 12 (6) :13-25

URL: http://jne.ir/article-1-1572-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657