اثربخشی آموزش پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر دبیرستانی
|
فرحناز عسکریان سرداری ، محمدحسین فلاح ، سعید وزیری ، ابوالقاسم عاصی مذنب ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، fallahyazd@iauyazd.ac.ir |
|
چکیده: (737 مشاهده) |
مقدمه: تنظیم هیجان پیوندهای یکپارچه با اندیشه، معنویت، نگرش دینی و سلامت روان دارد. لذا هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر دبیرستانی بود.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع تحصیلی دوم دبیرستان شهر کرمان در سال 1401 بودند. تعداد 30 نفر دانش آموز به شیوه خوشهای تصادفی و تخصیص تصادفی ساده انتخاب و در گروه آزمایش وگواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). جمع آوری دادهها با استفاده از فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان انجام شد. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش تحت 12 جلسه 90 دقیقهای برنامه پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی قرار گرفتند. ابزار توسط گروه آزمایش و گواه در 3 مرحله مطالعه تکمیل گردید. تحلیل دادهها در نرم افزار SPSS-24 در سطح معناداری 05/0>p انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات تنظیم هیجان دوگروه آزمایش و گواه به ترتیب در مرحله پیشآزمون 90/10±60/97، 95/10±67/98؛ پسآزمون 18/12±01/145، 97/8±80/109 و پیگیری 89/10±53/142، 15/9±80/110 بود. براساس آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر بین دوگروه از لحاظ نمرات تنظیم هیجان تفاوت معنیدار وجود داشت (001/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی بهشیوه گروهی بر افزایش تنظیم هیچان دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان توصیه میشود در اکثر مدارس، این آموزش در قالب برنامههای مدون به دانش آموزان دختر ارائه گردد.
|
|
واژههای کلیدی: پویش روانی، رویکرد اسلامی، تنظیم هیجان، دانشآموزان، دختران |
|
متن کامل [PDF 452 kb]
(213 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/8/1 | پذیرش: 1402/10/19 | انتشار: 1402/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|