تدوین مدل علّی از رابطه بین کیفیت خواب، اضطراب سلامتی، تنظیم شناختی هیجان و فرسودگی هیجانی با میانجیگری سبکهای شناختی در پرستاران مبتلا به سندرم خستگی مزمن
|
امید عنایتیان ، حسین فکوری حاجی یار ، حسین اکبری امرغان |
گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران . ، dr.hosseinfh43@yahoo.com |
|
چکیده: (141 مشاهده) |
مقدمه: سندرم خستگی مزمن نوعی اختلال روانتنی بوده که با استراحت بهبود نمییابد و در آن فرد به قدری احساس ناتوانی میکند که قادر به انجام فعالیتهای روزمره خود نیست. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سبکهای شناختی در ارتباط بین کیفیت خواب، اضطراب سلامتی، تنظیم شناختی هیجان و فرسودگی هیجانی در پرستاران مبتلا به سندرم خستگی مزمن بود.
روش کار: این پژوهش در بهار سال 1402 و در بیمارستانهای امام رضا، قائم، رضوی، فارابی، خاتم الانبیا و هفده شهریور شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و گذشتهنگر و روش آماری معادلات ساختاری و نمونهگیری غیر تصادفی و به صورت سرشماری بود و در نهایت از بین 1000 پرستار تعداد 291 نفر انتخاب شدند. پرسشنامهها شامل کیفیت خواب پیتسبرگ (PSQI)، فرسودگی هیجانی مسلچ و جکسون (EEQ)، اضطراب سلامت سالکوسکیس و واریک (HAI)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپانهون (CERQ)، سنجش چندبعدی خستگی اسمتس (MFI)، سندرم خستگی مزمن جیسون (CFSQ) و سبکهای شناختی کلب (CSQ) بود.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که که مسیرهای غیر مستقیم مدل معنادار بود و کیفیت خواب، اضطراب سلامتی و تنظیم شناختی هیجان فقط در صورتی که سبکهای شناختی میانجی باشد فرسودگی هیجانی را پیش بینی میکنند. کیفیت خواب، اضطراب سلامتی، تنظیم شناختی هیجان و سبکهای شناختی در مجموع 57 درصد از واریانس فرسودگی هیجانی را تبیین کردند. تنظیم شناختی هیجان، کیفیت خواب و اضطراب سلامتی نیز 56 درصد از سبکهای شناختی را تبیین کردند.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، برای کاهش فرسودگی هیجانی احتمالا باید به سبکهای شناختی توجه شود. توجه به نوع سبک های شناختی احتمالا میتواند باعث کاهش علائم فرسودگی هیجانی و افزایش کیفیت خواب، کاهش اضطراب سلامتی و استفاده از راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مثبت در پرستاران شود.
|
|
واژههای کلیدی: کیفیت خواب، اضطراب سلامتی، تنظیم شناختی هیجان، فرسودگی هیجانی، سبکهای شناختی، سندرم خستگی مزمن |
|
متن کامل [PDF 572 kb]
(102 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/12 | پذیرش: 1403/4/30 | انتشار: 1403/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|