[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 94-104 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی بر کاهش کمرویی و بهبود مهارت‌های اجتماعی فرزندان جانبازان
صدیقه سالاری ، محمدعلی فردین ، سوفیا خانقاهی
استادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. ، fardinmohamadali@yahoo.com
چکیده:   (153 مشاهده)
مقدمه: پدر و مادر از جمله افراد مهم در تربیت اجتماعی کودکان هستند. اخیراً توجه زیادی به چالش­های روابط اجتماعی کودکان و نقش بازی­درمانی والدین در حل این چالش­ها شده است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی بر کاهش کمرویی و بهبود مهارت‌های اجتماعی فرزندان جانبازان بود.
روش کار: جامعه­آماری در این پژوهش نیمه تجربی؛ شامل کلیه نوآموزان پیش دبستانی فرزند جانبازان شهر زاهدان است. تعداد 30 دانش­آموز با روش نمونه­گیری هدفمند در سال 1401 به عنوان نمونه تحقیق تعیین شد که در دو گروه مجزای (15 دانش­آموز در گروه آزمون و 15 دانش­آموز در گروه گواه) جایگزین­شدند. ابزار گردآوری داده­ها، شامل مقیاس کمرویی توسط چیک بریگز(1990) و پرسشنامه انزوای اجتماعی مدرسی یزدی(1393) بود. روش تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از جداول توصیف فراوانی، واریانس، انحراف استاندارد انجام شده و در بخش استنباطی، آزمون کواریانس با استفاده از نرم افزارSPSS21 انجام گرفت.
یافته­ها: نتایج نشان می­دهد میانگین متغیر کمرویی (23/38 ±06/47) و مهارت­های اجتماعی( 86/123±20/159)است. بازی درمانی بر کاهش کمرویی و افزایش مهارت­های اجتماعی فرزندان جانبازان مؤثر است (0001/0= p).
نتیجه گیری­: با توجه به نتایج تحلیل آماری، با بازی­کردن با اسباب بازی­های مختلف قوه تخیل کودک تقویت می­شود و هماهنگی بین افکار و رفتار وی ایجاد می­شود. بر این اساس پیشنهاد می­شود که وزارت آموزش و پرورش نسبت به طراحی، اجرا و ارزیابی دوره­های ضمن خدمت آشنایی مربیان مراکز پیش دبستانی دخترانه و پسرانه دولتی و غیردولتی با انواع روش­های بازی درمانی و پروتکل اجرایی هرکدام اقدامات لازم را صورت دهد.

 
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی، کمرویی، مهارت‌های اجتماعی، فرزندان جانبازان، دانش آموز، مطالعه نیمه تجربی
متن کامل [PDF 456 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/2/11 | پذیرش: 1403/7/9 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salari S, fardin M, Khaneghahi S. The Effectiveness of Play Therapy on Reducing Shyness and Improving Social Skills of Children of Veterans. 3 JNE 2024; 13 (3) :104-94
URL: http://jne.ir/article-1-1602-fa.html

سالاری صدیقه، فردین محمدعلی، خانقاهی سوفیا. اثربخشی بازی درمانی بر کاهش کمرویی و بهبود مهارت‌های اجتماعی فرزندان جانبازان. آموزش پرستاری. 1403; 13 (3) :104-94

URL: http://jne.ir/article-1-1602-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660