[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 53-40 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری در ایران و وندربیلت آمریکا: یک مطالعه توصیفی – تطبیقی
لیلا جویباری ، اکرم ثناگو ، غلامرضا محمودی ، عاطفه حق پرست
دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، mja.haghparast@yahoo.com
چکیده:   (132 مشاهده)
مقدمه: مقایسه تطبیقی نظام‌های آموزشی به منظور توسعه سیاست‌های جدید در آموزش عالی رو به افزایش است که موجب ایجاد فرصت‌هایی برای شناخت برنامه‌های آموزشی سایر کشورها و ارزیابی هم زمان نظام آموزشی ایران می‌شود. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه دوره کارشناسی ارشد پرستاری (تمامی رشته‌ها) در ایران و دانشکده پرستاری وندربیلت کشور آمریکا (ایالت Tennessee ) انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- تطبیقی است که با استفاده از مدل الگوی چهار مرحله‌ای Bereday شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شده است. اطلاعات آورده شده از برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری ایران، از سایت وزارت بهداشت و درمان و دانشکده‌های پرستاری و دانشگاه Vanderbilt ، از سایت دانشکده پرستاری وندربیلت گرفته شده است.
یافته‌ها: در دانشکده وندربیلت جذب دانشجو در سطح بین المللی و به طور مستقل صورت می‌گیرد ولی در ایران پذیرش دانشجو به صورت متمرکز و از طریق آزمون سراسری می‌باشد. توجه به نیازهای جامعه و تنوع در رشته‌های پرستاری، گزینش راهبردهای متنوع آموزشی و ارزشیابی در ایران و وندربیلت مشترک بود. در هر دو محیط بر نقش‌ها و وظایف مختلف پرستاری اشاره شده است که مرتبط با رشته و منطبق بر رسالت و واقع گرایانه است. ولی در دانشگاه وندربیلت اکثر نقش‌ها مربوط به بکار بردن استدلال بالینی و تفکر انتقادی در محیط بالینی و بر استفاده از تغییرات مبتنی بر شواهد تاکید شده که این موارد در کوریکولوم آموزشی ایران محسوس نمی‌باشد.
نتیجه گیری:  با توجه به پیشرفت روز افزون علوم و تکنولوژی و تغییرات مداوم در نیازهای جامعه، تغییرات لازم در برنامه درسی این دوره، به گونه‌ای که فارغ التحصیلان متبحر و توانمندی به جامعه تحویل داده شود که مراقبت‌های با کیفیت و مبتنی بر شواهد را ارائه نمایند، ضروری به نظر می‌رسد.

 
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد پرستاری، امریکا، ایران، مقایسه تطبیقی
متن کامل [PDF 390 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/4 | پذیرش: 1403/8/4 | انتشار: 1403/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jouybai L, Sanagou A, Mahmoodi G, Haghparast A. Comparison of Nursing Master's Curriculum in Iran and Vanderbilt University: A Descriptive-Comparative Study. 3 JNE 2024; 13 (4) :40-53
URL: http://jne.ir/article-1-1616-fa.html

جویباری لیلا، ثناگو اکرم، محمودی غلامرضا، حق پرست عاطفه. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری در ایران و وندربیلت آمریکا: یک مطالعه توصیفی – تطبیقی. آموزش پرستاری. 1403; 13 (4) :40-53

URL: http://jne.ir/article-1-1616-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660