مقایسه اثربخشی آموزش درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر استرس و انسجام روانی معتادان تحت درمان با متادون
|
صالح غیاثی نژاد ، علیرضا منظری توکلی ، علی دره کردی  |
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، a.manzari@iauk.ac.ir |
|
چکیده: (1156 مشاهده) |
مقدمه: استرس و انسجام روانی با گرایش به اعتیاد ارتباط دارد و تهدید کننده سلامت جسمی، روانی، اجتماعی بشر است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر راهبردهای مقابله با استرس و انسجام روانی معتادان تحت درمان با متادون شهر کرمان بود.
روش کار: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش معتادان تحت درمان با متادون مراجعه کننده به کلینیکهای ترک اعتیاد شهر کرمان در سال 1401 بودند. با روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر معتاد بر اساس ملاکهای ورود انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه درمان شناختی رفتاری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 20 نفر). گروههای آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقه مداخله قرار گرفتند. مشارکت کنندگان با پرسشنامههای راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر(1990) و انسجام روانی فلنسبرگ- مدسن (2006) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معناداری 05/0>P مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمرات پیشآزمون راهبردهای مقابله با استرس و انسجامروانی در گروههای درمان شناختی رفتاری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و کنترل تفاوت معناداری نداشتند (05/0<P). پس از مداخله میانگین نمرات راهبردهای مدیریت استرس و انسجامروانی در گروه درمان شناختی رفتاری و راهبرد اجتنابی استرس در گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد معنادار بود (001/0>P). بیشترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به راهبرد اجتنابی (40/0) و کمترین مربوط به راهبرد هیجان مدار (13/0) از مؤلفههای استرس بود.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از تأثیر مداخله درمان شناختی رفتاری بر راهبردهای مدیریت استرس، انسجام روان و تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود راهبرد اجتنابی دارد. با توجه به اقتضای شرایط میتوان از درمانهای مطرح شده استفاده کرد.
|
|
واژههای کلیدی: معتادان، استرس، انسجام روانی، درمان شناختی رفتاری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد |
|
متن کامل [PDF 347 kb]
(341 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/17 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1403/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|