[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1403 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 24-14 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش روش‌های نقشه مفهومی و حل مسئله بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
مهلا دوستی نوری ، نفیسه حکمتی پور ، راضیه نادرخانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول ، n_hekmati68@yahoo.com
چکیده:   (118 مشاهده)
مقدمه: شرایط ناپایدار بالینی نیازمند پرورش پرستارانی با تفکر انتقادی بالا می‌باشد و استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش روش‌های نقشه مفهومی و حل مسئله بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: مطالعه نیمه آزمایشی بر روی 75 دانشجوی ترم پنج پرستاری دانشگاه‌های‌ آزاد استان گلستان در نیمسال اول 1403-1402 انجام شد. روش نمونه‌گیری بصورت چند مرحله‌ای بود. از طریق قرعه‌کشی، از بین پنج دانشکده پرستاری آزاد، سه دانشکده از مناطق شرق، غرب و مرکزی استان گلستان انتخاب شد و با نامه‌های که داخل آن‌ها (A گروه نقشه مفهومی)، (B گروه حل مسئله) و (O گروه کنترل) بود، به سه گروه نقشه مفهومی (واحد علی‌آبادکتول)، حل مسئله (واحد آزادشهر) و کنترل (واحد گرگان) تخصیص و از هر دانشکده 25 نفر به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. آموزش نقشه مفهومی و حل مسئله هشت جلسه 90 دقیقه‌ای هفتگی به مدت دو ماه اجرا شد. پرسشنامه‌ مهارت‌ تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب،1990) قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و میانگین و انحراف معیار، تست فیشر، کای‌دو، تی‌مستقل و ‌زوجی و آزمون آنووا در سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 تحلیل شد.
یافته­ ها: میانگین نمرات تفکر انتقادی در گروه نقشه مفهومی (قبل 71/3±12/10، بعد 47/5±52/15)، حل مسئله (قبل 25/3±56/10، بعد 42/5±4/20) و کنترل (قبل 11/3±32/10، بعد 82/3±92/10) بود که بین سه گروه اختلاف آماری معنی‌داری مشاهده شد (05/0P<). براساس آزمون بونفرونی تاثیر آموزش به روش حل مسئله در افزایش نمره تفکر انتقادی بیشتر از روش نقشه مفهومی بود  (05/0P<).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان از روش حل مسئله جهت افزایش تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری استفاده نمود.


 
واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، حل مسئله، تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 459 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/31 | پذیرش: 1403/9/22 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Doustinouri M, Hekmatipur N, Naderkhani R. Comparison of the Effect of Teaching Concept Mapping and Problem Solving Methods on the Critical Thinking of Nursing Students. 3 JNE 2024; 13 (5) :14-24
URL: http://jne.ir/article-1-1631-fa.html

دوستی نوری مهلا، حکمتی پور نفیسه، نادرخانی راضیه. مقایسه تاثیر آموزش روش‌های نقشه مفهومی و حل مسئله بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1403; 13 (5) :14-24

URL: http://jne.ir/article-1-1631-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660