مقایسه تاثیر آموزش روشهای نقشه مفهومی و حل مسئله بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
|
مهلا دوستی نوری ، نفیسه حکمتی پور ، راضیه نادرخانی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول ، n_hekmati68@yahoo.com |
|
چکیده: (118 مشاهده) |
مقدمه: شرایط ناپایدار بالینی نیازمند پرورش پرستارانی با تفکر انتقادی بالا میباشد و استفاده از شیوههای نوین آموزشی ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش روشهای نقشه مفهومی و حل مسئله بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: مطالعه نیمه آزمایشی بر روی 75 دانشجوی ترم پنج پرستاری دانشگاههای آزاد استان گلستان در نیمسال اول 1403-1402 انجام شد. روش نمونهگیری بصورت چند مرحلهای بود. از طریق قرعهکشی، از بین پنج دانشکده پرستاری آزاد، سه دانشکده از مناطق شرق، غرب و مرکزی استان گلستان انتخاب شد و با نامههای که داخل آنها (A گروه نقشه مفهومی)، (B گروه حل مسئله) و (O گروه کنترل) بود، به سه گروه نقشه مفهومی (واحد علیآبادکتول)، حل مسئله (واحد آزادشهر) و کنترل (واحد گرگان) تخصیص و از هر دانشکده 25 نفر به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. آموزش نقشه مفهومی و حل مسئله هشت جلسه 90 دقیقهای هفتگی به مدت دو ماه اجرا شد. پرسشنامه مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب،1990) قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 24 و میانگین و انحراف معیار، تست فیشر، کایدو، تیمستقل و زوجی و آزمون آنووا در سطح معنیداری کمتر از 05/0 تحلیل شد.
یافته ها: میانگین نمرات تفکر انتقادی در گروه نقشه مفهومی (قبل 71/3±12/10، بعد 47/5±52/15)، حل مسئله (قبل 25/3±56/10، بعد 42/5±4/20) و کنترل (قبل 11/3±32/10، بعد 82/3±92/10) بود که بین سه گروه اختلاف آماری معنیداری مشاهده شد (05/0P<). براساس آزمون بونفرونی تاثیر آموزش به روش حل مسئله در افزایش نمره تفکر انتقادی بیشتر از روش نقشه مفهومی بود (05/0P<).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان از روش حل مسئله جهت افزایش تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری استفاده نمود.
|
|
واژههای کلیدی: نقشه مفهومی، حل مسئله، تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری |
|
متن کامل [PDF 459 kb]
(87 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/5/31 | پذیرش: 1403/9/22 | انتشار: 1403/9/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|